Is het maken van een keuze nog een stap te ver? Lees dan onze blog over hoe je een online community bouwt. Hier leggen wij jou vanaf de basis uit hoe je moet starten met een online community.
Welke soorten kanalen zijn er?
Een community is een gedeelde ruimte waar mensen samenkomen en interesses met elkaar kunnen delen. Om dit in goede banen te leiden is het belangrijk dat je kiest voor de juiste technologie. De technologieën waaruit je kan kiezen hebben wij onderverdeeld in drie categorieën. Elke categorie heeft zijn eigen voor- en nadelen. We zullen elke optie behandelen en later in deze blog onze voorkeuren delen.
Optie 1: je community bouwen op een bestaand gratis platform (borrowed media)
Voor- en nadelen van sociale media als community kanaal
- Gratis starten met je platform: het platform is al helemaal voor je gebouwd. Zonder extra investering kun je meteen starten met het bouwen van jouw community.
- Gratis mensen bereiken: kanalen als Facebook hebben enorm veel gebruikers. Hier kun je kosteloos gebruik van maken.
- Geen technisch onderhoud: achter het platform staat een team van techneuten die ervoor zorgen dat jij probleemloos gebruik kunt maken van het platform.
- Het kanaal is niet van jou: uiteindelijk is het platform niet van jou. Wanneer het techbedrijf achter het platform bepaalde ideeën heeft waar jij het niet mee eens bent zul je er toch mee moeten dealen.
- Je bent gelimiteerd aan richtlijnen: misschien heb je een bepaald idee hoe jij jouw omgeving wilt aankleden. Echter, als het platform dit niet toelaat zul je hier gelimiteerd in zijn.
- De manier van communiceren: elk platform heeft een bepaalde manier van communiceren. Dus hier zul je je aan moeten houden. Wanneer je dus iets unieks hebt wat ook unieke communicatie vereist is een social kanaal niet de beste keuze.
Hoe communiceer je op de sociale kanalen?
Binnen de kanalen kun je nog wel kiezen op welke manier jij gaat communiceren. Wij hebben de vier meest interessante voor je toegelicht.
- Facebook: dit platform staat echt bekend om de klassieke communicatie. Niet te zwaar maar ook niet enorm creatief. Publicaties zijn wat verhalend en opinies roepen op tot reageren en eventuele discussies onderling.
- LinkedIn: dit platform is echt gericht op de zakelijke markt. Hier deel inhoudelijke artikelen, hulpdocumenten of ga je in discussie over zwaardere onderwerpen.
- Youtube: hier heb je eigenlijk bijna geen contact met je eigen community. Hier vertel je verhalen in vorm van leuke, informatieve of creatieve video’s.
- Instagram: Instagram is echt voor de creatieve. Als je visueel bent ingesteld en dit ook op die manier wil delen dan is Instagram een goed platform om te starten.
Optie 2: een betaald community platform in vorm van een maandelijkse fee
Een andere en misschien al wat professionelere oplossing is om te kiezen voor een community platform. Hierbij betaal je een IT organisatie een maandelijkse of jaarlijkse fee en mag jij gebruik maken van hun whitelabel software. Nu is dit platform wel helemaal ingericht op het bedienen van jouw community en kun je dit wel stijlen maar je bent nog steeds gebonden aan bepaalde richtlijnen.
Een van de meer bekende community software systemen zijn Huddle en Learndash.
Huddle is echt een losstaand platform wat je whitelabel kan inkopen. Dit platform kun je deels customizen zodat het een eigen stijl krijgt. Wel zit je vast aan de vaste opbouw van Huddle. Cursussen die je wellicht wil verkopen zijn opgebouwd uit drie onderdelen. De cursus, de modules en lessen per module. Als je dit anders wil dan gaat dat niet lukken binnen Huddle.
Learndash is ook een software pakket wat je kan inkopen. Deze software werkt als plugin op een WordPress website. Ook hierbinnen kun je je community bedienen. Echter is dit wel alleen gericht op het aanbieden van cursussen.
Voor- en nadelen van een gekocht platform voor je community
Een gekocht platform kan voor jou een ideale oplossing zijn voor jouw organisatie. Maar in sommige gevallen kan het ook nadelig zijn. Hieronder hebben wij de voor- en nadelen genoemd.
- Betaalbaar: een SaaS oplossing is goed betaalbaar en je krijgt er veel voor terug.
- Deels eigen media: jij beheert het platform en de mensen die daarop komen zijn (deels) van jou. Je hebt al meer regie dan op sociale media.
- Geen volledige regie: ook al lijkt het misschien dat jij de volledige regie hebt. Als je unieke ideeën hebt, dan kan dit vaak niet ingebouwd worden. Dit komt omdat je gebruikmaakt van een massaproduct wat een fit moet zijn voor de massa.
Optie 3: zelf een community platform en/of app (laten) bouwen.
Als je echt je eigen community wil managen en hier volledige regie over wil is het slim om een web app te laten ontwikkelen. Hierbij wordt je hele community platform op maat ontwikkeld. Jij bepaalt hoe het platform eruit komt te zien en kunt naar wens alle functies inbouwen. Wil je iets unieks, dan kies je voor een maatwerkoplossing.
Echter is hier wel een goede strategie voor nodig. Het laten ontwikkelen van een eigen webapp is kostenintensief en de mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom moet een goede strategie het fundament leggen voor de keuzes die we maken tijdens het ontwikkelen van de applicatie.
Voor- en nadelen van een eigen web app als community platform
- Niet afhankelijk van anderen: met een eigen community platform ben je niet afhankelijk van andere partijen. De community is echt van jou en jij bepaalt hoe je het gaat inrichten.
- De data is echt jouw data: alle data wat gegenereerd wordt is echt jouw data. Jij kan dit inzetten om jouw organisatie nog harder te laten groeien.
- Volledige regie: sociale kanalen hebben hun richtlijnen, ook in de manier van communiceren. Heb jij iets unieks wat je deelt en wil je dit ook op een unieke manier delen? Alles is mogelijk!
- Eindeloze mogelijkheden: cursussen, groepschats, evenementen, gamification, video’s, nieuws etc. Noem het maar op en het is mogelijk.
- Hoge ontwikkelinvestering: het maken van een maatwerkapplicatie of portaal is een flinke klus en daar zit ook een investering aan vast.
- Maandelijks onderhoud: een platform moet ook maandelijks up-to-date blijven. Hiervoor is een goed onderhoudscontract belangrijk.
Nadat je de keuze hebt gemaakt voor het juiste platform is het belangrijk dat jij je community laat groeien. Dit kan met slimme online marketing. Heb jij zelf ideeën over jouw community? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.