Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wie online actief is, wil daar ook gevonden worden. Deze missie begint met een goede positie in de zoekresultaten. Meer dan 88% van de internetgebruikers kijkt namelijk niet verder dan de eerste pagina. Wil je weten hoe je gevonden kunt worden? Laat ons je helpen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Je optimaliseert jouw website om hoger te scoren in de zoekmachines. Dit maakt je beter vindbaar voor potentiële klanten. SEO is een organische manier van zoekverkeer aantrekken. Je hoeft er dus niet voor te betalen. Om hoog te scoren in Google moet je website relevante content bevatten. Het is dus belangrijk dat je inspeelt op de pijnpunten en behoeften van jouw ideale klant.

Voordelen van SEO

Verhoogde merkbekendheid
Hoe hoger je positie is, hoe vaker je wordt gezien. Mensen herkennen en onthouden je merk op deze manier sneller. Dit zorgt voor meer leads en sales.

Hogere geloofwaardigheid
Organische zoekresultaten worden door gebruikers vaak eerder bestempeld als betrouwbaarder dan betaalde advertenties. Het draagt dus bij aan je geloofwaardigheid om in te zetten op SEO.

Kostenbesparing op termijn
Hoewel SEO inspanning, middelen en tijd vereist, is het vaak kosteneffectiever dan betaalde advertenties. Zodra de optimalisatie is uitgevoerd, vereist het minder doorlopende kosten om de posities te behouden.

Concurrentievoordeel
SEO helpt om je concurrentie voor te blijven. Klanten klikken namelijk eerder op advertenties die bovenaan staan.

Onze werkwijze

Om hoog te ranken in Google zijn er verschillende factoren waar wij rekening mee houden. Die factoren zijn in grote lijnen onder te verdelen in 3 categorieën; content, techniek en autoriteit. 

Stap 01
Doelstelling bepalen
Wat is het doel? En hoe kunnen we dat bereiken? Deze vragen zijn belangrijk bij het opstellen van een strategie. We achterhalen de doelgroep en hun behoeften, pijnpunten en vragen. We onderzoeken welke zoekwoorden het beste inspelen op de behoeften van jouw klant en zetten deze in om jouw gewenste doelgroep te bereiken.
Stap 01
Stap 02
Zoekwoordenonderzoek
Nu we weten wie je doelgroep is, kunnen we passende zoekwoorden inzetten om de juiste klanten te bereiken. Wij stemmen de content af op de zoekintentie van de gebruiker.
Stap 02
Stap 03
Technische optimalisatie
Laadt jouw website snel genoeg? Dit is belangrijk om zoekmachines te helpen met het scannen en indexeren van jouw website. Ook mobielvriendelijkheid en een duidelijke site-map zijn cruciaal. We controleren al deze zaken en adviseren je over eventuele optimalisaties.
Stap 03
Stap 04
On-page optimalisatie
Dit gaat over de website zelf. We optimaliseren afbeeldingen, teksten, titels en meta beschrijvingen. Hiermee laat je aan Google zien waar de pagina over gaat en welke zoektermen relevant zijn.
Stap 04
Stap 05
Off-page optimalisatie
Alles wat buiten jouw website gebeurt noemen we off-page optimalisatie. Je kunt hierbij denken aan linkbuilding, sociale media, gastbloggen en online reviews. Wij denken met je mee over hoe je dit kunt verbeteren en vertellen je waar nog winst te behalen valt.
Stap 05
Stap 06
Monitoring en analyse
Goede content plaatsen is een van de belangrijkste factoren om hoog te scoren in de zoekmachines. Je kunt veel nuttige informatie halen uit de data, zoals: organisch verkeer, rangschikkingen van zoekwoorden en het bounce-percentage. Wij analyseren deze gegevens en optimaliseren waar nodig. Zo kunnen we tijdig bijsturen om de beste resultaten te halen en mis jij geen enkele kans.
Stap 06

Veelgestelde vragen over SEO

Wat is het verschil tussen organisch en betaald zoekverkeer?

Het verschil heeft te maken met de manier waarop gebruikers naar jouw website worden geleid en hoe je betaalt voor het verkrijgen van dat verkeer.

Betaald zoekverkeer
Bezoekers bereiken je website via betaalde advertenties in zoekmachines. Als adverteerder bied je op bepaalde zoekwoorden en betaal je voor iedere klik. Deze advertenties verschijnen vaak boven of onder de organische zoekresultaten met een ‘ad’ of ‘gesponsord’ label.

Organisch zoekverkeer
Bezoekers bereiken jouw website door op een natuurlijke manier te klikken op de zoekresultaten. Ze worden gegenereerd door de zoekalgoritmen en worden bepaald op basis van relevantie, kwaliteit en overeenstemming. Relevante, geoptimaliseerde content speelt dus een grote rol in deze strategie.

Hoe lang duurt het voor een pagina gaat ranken?

Het is vrijwel niet mogelijk om een exacte tijdlijn te geven. SEO hangt namelijk af van verschillende factoren die van invloed zijn op de tijd die nodig is om te ranken. Als een zoekwoord veel concurrentie heeft, kan het langer duren. SEO is een langetermijnstrategie, dat wil zeggen dat het even kan duren voor je de effecten ervan gaat zien. Over het algemeen kan het enkele weken tot maanden duren voor je de vruchten ervan kunt plukken.

Waarom scoort mijn pagina niet?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jouw pagina niet op de gewenste plaats in de zoekmachines staat. Vaak heeft het te maken met de concurrentie, als zij bijvoorbeeld goed geoptimaliseerde pagina’s hebben voor dezelfde zoekwoorden, kan het lastig zijn om hiertegen te concurreren.

Is SEO of SEA beter?

Dit hangt af van je doelstellingen, budget en andere factoren. Beide strategieën hebben voor- en nadelen. Met SEO behaal je doorgaans een duurzaam effect. Het kan na enige tijd leiden tot organische rankings en meer organisch verkeer. Als je op lange termijn wil werken kan dit een kosteneffectieve aanpak zijn. Maak je gebruik van SEA? Dan zie je vaak direct het effect. Je plaatst advertenties in de zoekresultaten. Je kunt advertenties heel gericht targeten op zoekwoorden, locaties, tijden en demografische gegevens. Het is dus belangrijk om je doelstellingen, budget, concurrentie en tijdlijn te overwegen voordat je een beslissing neemt.

SEO uitbesteden?

Wil je hulp bij het optimaliseren van jouw website? Of wil je meer informatie?

Neem contact op met onze experts.

Vallei Orgasme
Vallei Online
Website, Cursusomgeving, Marketing
Yelflow case website
Yelflow
Yelflow
Design & ontwikkeling
123ZING
123ZING
Huisstijl, Website, Marketing
Valid8 Consulting
Valid8
Huisstijl, Website
TruQu
TruQu
Huisstijl, Website, Marketing
C2-Techniek
C2 Techniek
Website
× Stel direct je vraag