Wil je alles weten over SEO? Op deze pagina vertellen we alles over SEO. We beginnen bij de absolute basis van het vak. Daarna duiken we er dieper in.
Complete SEO uitleg
Als ondernemer hoor je regelmatig de term SEO voorbij komen. Misschien herken je het wel dat iemand aan jou vraagt of jouw website al gevonden wordt in Google.
Ja, hoe moet jij dit nou weten… moet ik me daar dan ook mee bezig houden? Ook al is het misschien een vervelend onderwerp, het is als ondernemer wel belangrijk om te weten wat SEO voor jouw website kan doen.
In deze blog zullen wij je uitleggen wat SEO precies is, wat je er aan hebt en hoe jij het voor jouw bedrijf kunt gebruiken. Tussendoor zullen we je nog een bonustip geven!
De betekenis van SEO
Het begrip SEO staat voor Search Engine Optimalisatie. Dit begrip zullen we even uit elkaar trekken. Het eerste onderdeel is de Search Engine, ook wel bekend als de zoekmachine. Een aantal voorbeelden van bekende zoekmachines zijn Google, Yahoo en Bing.
Het tweede onderdeel is het stukje Optimalisatie. Dit betekent het optimaliseren van jouw website of specifieke pagina’s voor de zoekmachine. Door dit te doen zal een zoekmachine jouw pagina herkennen wanneer iemand een zoekopdracht doet.
In de video gebruiken we een kapperszaak als voorbeeld. Maar dit kan net zo goed werken voor, bijvoorbeeld, een aannemersbedrijf. Wanneer jij je bedrijf optimaliseert op het zoekwoord “aannemersbedrijf Utrecht” dan zullen klanten jou dus vinden via de zoekmachine mits de zoekterm overeenkomt met het zoekwoord.
Dit heb ik ook gedaan met onze website. Als website bouwers willen wij gevonden worden op specifieke zoekwoorden zoals: “website laten maken” of “zakelijke website laten maken”.

Zoals je in de afbeelding ziet staan wij in de top 3 van de zoekresultaten, de advertenties daargelaten. Dit zorgt ervoor dat wij extra bezoekers en misschien extra klanten uit Google (of andere zoekmachine) halen.
Maar wat moet je nu allemaal doen om gevonden te worden in Google? Als eerst is het belangrijk om te weten hoe de zoekmachine werkt voordat jij je pagina’s gaat optimaliseren.
Hoe werkt de zoekmachine?
Een zoekmachine zoals Google wil jou als gebruiker het best mogelijk resultaat bieden bij elke zoekopdracht. Hiervoor hebben zij een algoritme waarmee ze een afweging maken welk resultaat het beste past bij jouw zoekopdracht.
Als jij bijvoorbeeld zoekt op kapperszaak in Utrecht dan wil je geen resultaten zien van zwembaden in Rotterdam. Google kijkt dus als eerst naar de zoekwoorden op de pagina van je website.

Daarnaast wil Google jou niet alleen een pagina aanbevelen met het juiste zoekwoord maar hij wil jou ook de meest relevante pagina bieden. Wanneer de zoekmachine hierin slaagt ben jij tevreden en zal je dus vaker gebruik maken van de zoekmachine.
Je zou dus eigenlijk vanuit de zoekmachine moeten denken. Je kunt jezelf bijvoorbeeld afvragen of jij het juiste zoekwoord hebt verwerkt op de pagina en of je daadwerkelijk relevant bent. Je bent relevant wanneer je daadwerkelijk antwoord geeft op de gestelde vraag of de website bezoeker op een andere manier verder kunt helpen.
Hoe werkt SEO
Nu je weet wat voor de zoekmachine belangrijk is kun je hier slim op inspelen. Zoek dus eerst relevante zoekwoorden voor jouw website. Vervolgens kun jij deze zoekwoorden verwerken op specifieke plekken op je website.
Laten we zeggen dat jij voor het zoekwoord “aannemersbedrijf in Utrecht” kiest. Dan kun je dus het zoekwoord verwerken in de URL van de webpagina.

Vervolgens kun je het zoekwoord plaatsen in de titel van je website en in de eerste alinea. Als jij je afvraagt hoe dat er dan precies uitziet, scroll dan even terug naar het begin van deze blogpost of bekijk de afbeelding hieronder.

Schrijf vervolgens relevante content voor jouw bezoekers en versterk deze content door veel gebruik te maken van afbeeldingen en video’s.
Let op: voordat jij je afbeelding upload zorg dat de afbeelding een naam heeft met het zoekwoord.
Waarom is SEO zo belangrijk
SEO is een lange termijn traject waar je langzaam steeds meer resultaat in ziet. Elke keer wanneer jij je content verrijkt heeft dit een klein effect op je algehele SEO.
Wanneer je eenmaal een stabiele website hebt met relevante content haal je dus gratis bezoekers uit de zoekmachine. En bezoekers kunnen klanten worden… dus eigenlijk is dit een manier om gratis klanten te werven!
Misschien te mooi om waar te zijn maar zo werkt het echt. Jij zult, wanneer jij je SEO goed inricht, gratis klanten uit Google halen. Houd er rekening mee dat dit kan enige tijd kan duren voordat je resultaat ziet.
Het proces kun je wel versnellen door verschillende trucjes te gebruiken. Lees hieronder over SEO vriendelijke content en onze Bonus Tip.
SEO vriendelijke content
Het is voor de zoekmachine belangrijk dat jij relevante content hebt op je website en deze content hebt geoptimaliseerd met Yoast (SEO Tool). Je kunt ook content schrijven wat helemaal niet relevant is voor de zoekmachine. Je gaat dan spammen met zoekwoorden of je geeft geen juist antwoord op de vraag van de klant. Let hiermee op want een goede zoekmachine zal je hier voor afstraffen.
Ik hoop ook in deze blogpost relevante informatie te geven zodat jij echt geholpen wordt. Als ik hierin geslaagd ben laat het me dan in de reacties weten! Als ik hier niet in geslaagd ben laat het me dan ook weten!
Bonus tip
Nu de bonus tip. Wanneer jij je content hebt geschreven wil je dat er interactie ontstaat. Hierdoor ziet de zoekmachine jou als waardevol en wordt je hoger geplaatst in de zoekresultaten.
Interactie is zijn bijvoorbeeld de reacties onder de blogpost. Of het delen van het bericht. Hoe vaker het bericht gedeeld wordt hoe waardevoller je dus bent, volgens de zoekmachine. Daarnaast, als ik antwoord geef op een vraag of opmerking die jij onderaan de post plaats, ziet de zoekmachine ons als nog waardevoller.
Er wordt dus content gecreëerd waar je zelf dus eigenlijk niks voor hoeft te doen. Hoe fijn is dat?!
Ik zal dus op je vraag antwoorden, beloofd!