Een strategie voor social media bepalen
Een betrouwbare strategie voor social media is niet met een knip van je vinger vast te stellen. Het is daarom belangrijk om afhankelijk van verschillende factoren zoals de doelgroep, het product en concurrenten, uitgebreid de juiste strategie te bepalen. Daarvoor heb je een plan nodig, een marketingstrategie. Daar hoort bij dat je de juiste kanalen uitkiest die je gebruikt om te communiceren want elk mediakanaal is anders en spreekt andere groepen mensen aan. Immers, als jouw doelgroep niet aanwezig is op een bepaald kanaal dan bereik je ze natuurlijk ook niet.
Er is voor iedereen wat wils, Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram, TikTok, Snapchat, Twitter, Byte, Tumblr, Pinterest etc. etc.
Welke kanalen passen bij jou? Dit is alleen uit te vinden met een uitgebreide goed doordachte strategie. Dit is nog belangrijker nu je voor een betere positie en vindbaarheid ook moet betalen. Hierdoor is het steeds moeilijker voor bedrijven om gratis resultaat te behalen. Aan een dergelijke strategie ontbreekt het bij veel bedrijven. Ondanks de algemene gedachte dat (mondjesmaat) posten of andere content plaatsen voldoende is, voldoet dat zeker niet.
Mis geen kans op meer klanten
Wij brengen graag samen met jou, je situatie in kaart. Hiervoor is uitgebreid onderzoek nodig. Bij de meeste stappen die je in je marketing wilt nemen hoort eerst een dergelijk onderzoek te worden gedaan. In zo’n onderzoek komen in ieder geval een aantal van deze onderwerpen voorbij:
- Wat wil je met jouw website bereiken?
- Wie is de klant / doelgroep?
- Waar zoeken potentiële klanten naar?
- Hoe gedragen ze zich online?
- Voor welke ‘problemen’ zoeken ze een oplossing?
- Welke woordkeuze gebruiken ze hierbij?
- Welke zoekwoorden / -zinnen zijn hierbij kansrijk?
- Hoe gedraagt de concurrentie zich?
Bij het bepalen van jouw strategie bespreken wij jouw doelen, je doelgroep en waar en hoe die groep te bereiken is. Wat vindt die doelgroep interessant en waar houden zich mee bezig? Met die informatie bepalen wij samen met jou de juiste boodschap. Daarna adviseren wij wat voor jouw organisatie de juiste kanalen (online en offline) zijn en maken wij een planning voor het plaatsen van de content.
De uitvoering van de strategie voor Social Media
Als de strategie volledig is bepaald en die heeft jouw goedkeuring dan zorgen wij voor de uitvoering. Wij houden je daarbij op wekelijkse, maandelijkse en/of jaarlijkse basis op de hoogte van de voortgang en resultaten. Hier hoort dan ook een stuk data-analyse bij. Je kansen op meer klanten zijn daarmee nu al gegroeid!
Ben je zelf al aan de slag geweest maar zie je door de bomen het bos niet (meer)? Wij helpen je graag met het opzetten en/of uitwerken van een uitgebreid en goed doordachte multichannel socialmediastrategie en voeren deze graag voor je uit.