Een community bouwen; hoe doe je dat – uitgelegd in 5 duidelijke stappen
Het opbouwen van een online community kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wil. Maar als je net begint wil je het juist simpel houden. Uiteindelijk moet je het gewoon doen en hoe langer je ermee bezig bent hoe meer details je gaat zien. Maargoed, genoeg gebrabbel, hieronder de stappen om jouw online community op te bouwen.
Stap 1: het onderzoek voor jouw online community
Als jij als organisatie ergens voor staat of een groep iets wil leren, zullen daar ook specifieke leden bij horen. Je kunt dit beschrijven als je niche of als je doelgroep, net wat je zelf prettig vindt. Ikzelf kies voor een doelgroep. Maar naast dat je weet wie je doelgroep is, moet je ook weten waar zij zich bevinden en waar zij op aanhaken. De manier hoe je dit gaat aanpakken noemen wij een strategie. Jouw strategie moet er dus voor zorgen dat jouw doelgroep jouw boodschap ontvangt en hierop aanhaakt. Dit is makkelijk gezegd maar in de praktijk toch erg moeilijk. Dit is zeker het geval als er veel aanbieders zijn.
Het is naast je strategie ook belangrijk om te weten wat jou uniek maakt. Ook moet je weten met welk doel mensen zich bij jou aansluiten. Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn om voor het einde van het jaar 20.000 leden te werven. Maar dit is natuurlijk niet heel interessant voor de leden zelf. Zij hebben als doel, in het geval van cursussen, zelfontplooiing. Of in het geval van entertainment willen de leden ontspanning. Wat heb jij jouw leden te bieden?
Stap 2: het implementatieplan voor jouw online community
Nadat je een duidelijke strategie hebt opgesteld is het tijd om een implementatieplan te maken. Je zult bijvoorbeeld bepaalde richtlijnen voor je community moeten opstellen en een structuur opzetten hoe de community jou kan volgen. Vervolgens kun je een platform kiezen waar jouw structuur en richtlijnen bij past.
Stel; je hebt voor jouw community een cursus gemaakt met modules en lessen. Een perfect platform wat je hiervoor kan gebruiken is Huddle. Maar als je meer vrijheid wil in het programmeren kun je er ook voor kiezen om LearnDash te gebruiken. Wanneer je dit helemaal naar het volgende niveau wil tillen kun je er ook voor kiezen om een webapp te laten maken.
Stap 3: starten met content distributie voor jouw community
Nu je een goede strategie hebt en een duidelijk implementatieplan hebt kun je starten met het bepalen van je content distributie. Dit kan van enorm simpel naar zeer complex. Laten we simpel beginnen. Het is natuurlijk logisch dat wanneer jij een community aan je wil binden dat er bepaalde content beschikbaar moet zijn. Cursussen kun je allemaal van tevoren maken en beschikbaar stellen voor vaste leden. Je kunt ook kiezen voor content dripping. Hierbij geef je modules vrij in stappen waardoor je dit samen kan laten lopen met eventuele content buiten jouw omgeving om.
Je kunt met een omgeving ook bij de basis beginnen en met content steeds verder uitbouwen. Een voorbeeld hiervan is een kennisbank of een blog community. In ieder geval moet er een duidelijk plan zijn hoe jij je content naar je community gaat distribueren.
Stap 4: leden werven voor jouw online community
Nadat jij je strategie hebt opgesteld, een implementatieplan hebt gemaakt en een contentdistributie plan hebt, is het tijd om dit uit te voeren. Daarbij moet je natuurlijk ook je leden werven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te gaan bloggen, Facebook advertenties te plaatsen of je bestaande community op de hoogte te brengen via een nieuwsbrief. Er zijn tal van mogelijkheden hoe jij jezelf kan promoten om je community op te bouwen.
Een van de grote uitdagingen bij het opbouwen van een online community is de start. Jouw community is pas een community als je leden hebt. Je eerste lid moet zich dus aansluiten bij jou en (nog) niet bij jouw community. Gelukkig, wanneer je community groeit, zul je zien dat het steeds makkelijker gaat.
Stap 5: het managen van jouw online community
Nadat alles live staat moet je ook je community beheren. Je moet zorgen dat er dagelijks goede interactie is tussen jou en jouw community en met community leden onderling. Bij grote communities worden er zelfs moderators aangenomen die dagelijks fulltime bezig zijn met het beheren van de community. Klinkt als veel werk en dat is het ook. Maar wel ongelooflijk belangrijk. Want wanneer je dit goed doet ga je ambassadeurs/fans creëren die 100% achter jou staan. Deze klanten zullen jou ook weer veel nieuwe klanten/leden aanleveren.
6 praktische tips bij het bouwen van een online community
Het bouwen van een online community kan behoorlijk overwhelming zijn. We hebben daarom 6 praktische tips voor je wat je kunt gebruiken wanneer je gaat starten met de 5 eerder genoemde stappen. Houd deze tips in je achterhoofd, dit zal het proces wat versimpelen.
Tip 1: zet vanaf het begin de juiste normen en waarden neer. Hierdoor kun jij je community op termijn makkelijker beheren en begeleiden.
Tip 2: schep realistische verwachtingen. Een community ontstaat niet ineens. Dit kost tijd en energie. Stel dus geen onhaalbare doelen want dit werkt demotiverend.
Tip 3: geef vooral in het begin iedereen individuele aandacht. Dit zorgt ervoor dat je sneller fans hebt die jouw community gaan promoten.
Tip 4: vier kleine successen. Dit werkt namelijk motiverend.
Tip 5: geef jezelf de ruimte om fouten te maken en om nieuwe dingen te proberen. Zo versnel jij je learning curve.
Tip 6: in het begin is het niet altijd nodig om een maatwerk webapplicatie te laten ontwikkelen. Je kunt ook beginnen met Huddle of Learndash.
Geld verdienen met je online community
Als laatste is het natuurlijk enorm belangrijk dat je geld gaat verdienen met je community. Eigenlijk is dit al helemaal niet zo moeilijk meer. Mensen volgen jou al om een bepaalde reden en misschien nemen ze al een lidmaatschap af wat maandelijks terugkomt. Maar je kunt ook nieuwe cursussen, modules of andere content delen en hier een extra bedrag voor vragen. Wanneer jij je community goed hebt gemanaged zullen de ambassadeurs zonder twijfel de eerste zijn die kopen.