White hat vs Black hat SEO

White Hat vs Black Hat SEO. Beide hebben effect op jouw SEO. Maar kun je ze zomaar toepassen? Wij leggen het je uit in deze blog.
White-hat-vs-Black-hat-SEO

White hat vs. Black hat SEO

Benieuwd wat White hat SEO en Black hat SEO zijn en wat de verschillen tussen beiden zijn? Zowel White hat SEO als Black hat SEO zorgen ervoor dat jouw website hoger rankt in de Google zoekmachine. Echter zijn er wel een aantal belangrijke verschillen tussen beiden. In dit artikel vertellen wij je wat deze verschillen zijn. Lees snel verder en ontdek meer!

Wat is White hat SEO?

White hat SEO is een techniek waarbij je een speciale strategie gebruikt om aan de eisen van de Google zoekmachine te voldoen. Bij deze manier van optimaliseren wordt er geheel gekeken naar de wensen van bezoekers van jouw website. Dat de juiste websites vooraan komen te staan is erg belangrijk voor zoekmachines. Zoekmachines geven de meest relevante informatie weer bij zoekopdrachten, waardoor ze ervoor zorgen dat ze de beste keuze zijn. Met White hat SEO focus je je op een zo goed mogelijke gebruikerservaring die zorgt voor een hogere positie in Google.

Voor- en nadelen White hat SEO

White hat SEO heeft diverse voor- en nadelen, die wij hieronder voor je op een rij zetten.

Strategie is op lange termijn

Met White hat SEO heb je niet snel resultaat op de korte termijn. Bij White hat SEO focus je je ook op de langere termijn. Dit zorgt ervoor dat je website bestand wordt tegen verschillende wijzigingen van het algoritme op latere momenten.

Je focust je op de bezoeker

Met White hat SEO focus je je op de bezoeker. Deze komt op de pagina en ziet de resultaten die voor hem of haar relevant zijn. Dit is zowel goed voor de bezoeker als voor het algoritme van een zoekmachine zoals Google. Je bent hiermee meteen bestand tegen updates die binnen het algoritme plaatsvinden.

Niet op korte termijn al resultaat

Als enige nadeel van White hat SEO wordt benoemd dat er niet op korte termijn al resultaat is. Dit betekent dat je geduld moet hebben.

Wat is Black hat SEO?

Black hat SEO zet je in om het algoritme van een zoekmachine te manipuleren. Je zorgt er zo voor dat je pagina kunstmatig hoger scoort in de Google zoekmachine. Dit kan zelfs als een pagina niet relevant voor de zoekopdracht is. Er zijn diverse manieren die je hiervoor kunt gebruiken. Zo kun je kiezen voor verborgen tekst of links. Hierbij verberg je links en tekst achter afbeeldingen of kies je voor tekst die in de achtergrondkleur opgaat. Je kunt ook keyword stuffing gebruiken. Hierbij gebruik je dusdanig veel zoekwoorden om zo te voldoen aan SEO eisen zonder perse waarde toe te voegen. Daarbij kun je nog negatieve SEO voor een concurrent plaatsen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het toesturen van slechte links naar je concurrenten.

Voor- en nadelen Black hat SEO

Black hat SEO is een techniek apart die zowel voor als nadelen te bieden heeft, hetzij de voordelen eigenlijk niet opwegen tegen de nadelen.

Op korte termijn al resultaat

Een voordeel van Black hat SEO is dat je op korte termijn al resultaat hebt. Zo kun je bijvoorbeeld ineens stijgen in de zoekmachine doordat je slechte backlinks gekocht hebt. Echter voegen zoekmachines ook updates toe, wat ervoor kan zorgen dat dit effect slechts tijdelijk is. 

Hoog risico

Een nadeel van Black hat SEO is dat er een hoog risico aan deze techniek kleeft. Zo kan een zoekmachine jouw website verbannen als deze doorheeft dat jij Black hat SEO gebruikt. Niet doen dus!

Toby van Vuuren

Toby van Vuuren

SEO-strategie
SEO
Ahrefs
wat-zijn-interne-links
SEO
Wat is internal linking
White-hat-vs-Black-hat-SEO
SEO
White hat vs Black hat SEO
Kom in contact

Kunnen wij je helpen met jouw website? Plan een vrijblijvend adviesgesprek.