Website teksten schrijven

Met goede teksten trek je de aandacht van de bezoeker. Het is daarom belangrijk om goede teksten te schrijven voor jouw website. In deze blog leggen wij jou uit wat het effect is van goede website teksten.
website-teksten-schrijven

Website teksten schrijven: zo doe je dat

Goede webteksten schrijven, hoe doe je dat eigenlijk? Het is erg belangrijk om goede teksten op je website te hebben staan. Deze teksten trekken meteen de aandacht van je bezoekers, zijn eenvoudig te lezen en zijn duidelijk. Bij het schrijven van teksten zijn er verschillende punten waar je rekening mee moet houden. Wij hebben een aantal van de belangrijkste punten voor je op een rij gezet, zodat je precies wat er komt kijken bij goede website teksten schrijven.

Vraag je af wat de klant zoekt

Het eerste wat je je afvraagt voor je website teksten gaat schrijven, is wie jouw klant is. Wat voor persoonlijkheid heeft jouw klant? Hoe praat hij of zei? Zorg ervoor dat je de taal van jouw klanten spreekt op jouw website, zodat je ze ook echt aan kunt spreken.

Kies voor korte zinnen

Je wilt natuurlijk dat een tekst zo eenvoudig mogelijk te lezen is. Dit doe je door de zinnen kort te houden. Houd maximaal 25 woorden per zin aan. Je mag uiteraard soms best wat meer woorden gebruiken, maar zie dit eerder als een uitzondering. Als je een tekst met te lange zinnen hebt geschreven, kun je deze vaak opbreken. Hier maak je vervolgens 2 of meer zinnen van. Bekijk goed waar je een punt kunt plaatsen en waar de nieuwe zin het beste kan starten.

Schrijf korte alinea’s

Schrijf ook korte alinea’s. Deze zijn eenvoudiger te lezen voor jouw website bezoekers. Met korte alinea’s zorg je ervoor dat jouw tekst overzichtelijker wordt en krijgt de lezer een houvast. Soms kan het helpen om zinsdelen dik te maken. Zo kan de lezer de tekst makkelijker scannen.

Schrijf actief

Schrijf actief. Een actieve tekst is veel fijner om te lezen en zorgt ervoor dat de lezer blijft hangen. Schrijf je actief, dan zal het onderwerp tot actie aanzetten. Heb je een passieve zin, dan is hier niet snel sprake van. Een actieve zin is direct en draait nergens omheen. De volgende zin is een passieve zin: ‘Wij zorgen ervoor dat uw artikelen binnen 1 werkdag worden bezorgd’. Je kunt het ook actief zeggen, namelijk: ‘Wij bezorgen uw artikelen binnen 1 werkdag’.

Pas interne links toe

Jouw teksten op de homepagina dienen een samenvatting van jouw producten of diensten te zijn. Zorg ervoor dat je interne links op deze pagina plaatst naar bijvoorbeeld je salespagina. Interne links zorgen er ook voor dat je website hoger in de Google zoekmachine rankt, omdat dit een positief effect heeft op jouw SEO.

Laat jargon achterwege

Jargon zorgt voor vertrouwen en gelijkheid tussen jou en je vakgenoten. Gebruik je dan te simpele taal, dan kan dit averechts werken. Heb je een website, dan is het juist belangrijk om vakjargon achterwege te laten. Veel mensen die de teksten lezen begrijpen je beroepsjargon niet en willen begrijpelijke taal lezen. Doe dit dan ook niet.

Schrijf een goede call-to-action

En onze laatste tip: schrijf een goede call-to-action. Dit is uiteraard alleen wanneer je iets wilt aanbieden. Laat duidelijk weten wat je wilt dat de lezer doet. Schrijf niet: ‘Klaar om je in te schrijven voor deze cursus?’, maar kies voor ‘Schrijf je meteen in!’

Toby van Vuuren

Toby van Vuuren

SEO-strategie
SEO
Ahrefs
wat-zijn-interne-links
SEO
Wat is internal linking
White-hat-vs-Black-hat-SEO
SEO
White hat vs Black hat SEO
Kom in contact

Kunnen wij je helpen met jouw website? Plan een vrijblijvend adviesgesprek.