1 augustus 2022
Marketing

Online marketing in 7 stappen

Toby van Vuuren

Eigenaar & Marketing

Heb je altijd al willen beginnen met online marketing maar geen idee waar je moet beginnen? In deze blog leggen wij jou online marketing in 7 stappen uit. Hieronder hebben wij de inhoudsopgave. Wil je informatie over een specifiek onderdeel dan kun je direct naar de desbetreffende stap toescrollen.

Online marketing stappenplan (de 7 stappen)

Stap 1: online marketing strategie

Stap 2: het disign van jouw website

Stap3: starten met content marketing

Stap 4: starten met online marketing

Stap 5: track je website data

Stap6: optimaliseren van je website

Stap 7: opschalen en online groeien met jouw website

Online marketing strategie (stap 1)

“Without strategy, content is just stuff, and the world has enough stuff.”

De online strategie kan jouw bedrijf maken of breken. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn. Veel ondernemers denken dat een website makkelijk in elkaar geknutseld kan worden door een handige buurjongen of een stagiair. Het wordt dan meer een statisch visitekaartje dan een geoliede verkoopmachine. Want bij een goede website is veel meer belangrijk dan alleen mooie plaatjes slepen in een pagina. Jij wilt dat jouw website online gevonden wordt en dat jouw bezoekers omgezet worden in betalende klanten. Om dit te realiseren moet er een aantal punten meegenomen worden in de online strategie. Wij hebben ze even voor jou op een rijtje gezet.

Website strategie

Bij een website strategie moet jij jezelf afvragen: wat is het doel van mijn website? Wil jij bijvoorbeeld online leads genereren om afspraken met klanten te maken, je klanten informeren over een
product wat jij op de markt hebt gezet of wil je direct van je website verkopen? Dit zijn grote verschillen die ook grote impact kunnen hebben op je online strategie. Ben jij bijvoorbeeld een makelaar, dan wil jij zoveel mogelijk leads genereren, zodat jij je agenda vol kunt zetten met afspraken. Maar als jij een product verkoopt in verschillende grote retailers, dan kun je voor een
informatieve website kiezen waarbij jij je bezoekers informeert over het product en overhaalt te kopen bij een van de retailers. Verder moet jij je afvragen hoe jij je data gaat traceren (Stap 5)
en optimaliseren (Stap 6).

SEO strategie

Op welke zoekwoorden wil jij online gevonden worden? In eerste instantie zul je misschien korte keywords kiezen waar veel op gezocht wordt. Een bekend voorbeeld zijn: hardloopschoenen. Stel dat jij hardloopschoenen verkoopt voor heren in het zwart. Wil jij dan op ‘hardloopschoenen’ gevonden worden of wil jij gevonden worden op ‘zwarte hardloopschoenen voor heren’? Dit is belangrijk om mee te nemen in je online strategie. Tip: kies voor het lange zoekwoord omdat je hier minder concurrentie hebt en je hebt een beter één op één aanbod.

Content marketing

Een website moet dynamisch zijn, want een stilstaande website is een dalende website in Google. Content creëer je door bijvoorbeeld nieuwe pagina’s of Facebookberichten toe te voegen. Je kunt ook een blog bijhouden waarin je wekelijks vermeldt wat er allemaal speelt in jouw markt of bedrijf. Wij gaan verder in op de invulling van je contentmarketing in stap 3.

Online marketing

Bij een online strategie hoort ook een digitaal marketing plan. Hierbij schrijf je voor jezelf op hoeveel jij per week of per maand wilt investeren in Facebook of LinkedIn advertenties. Zeker tijdens het lanceren van je website heb je flink wat publiciteit nodig om je naam bekend te maken. Het onderdeel digitale marketing behandelen wij in stap 4.

Online groeien

Nu is het tijd om te groeien! Dit is de stap die je neemt als alles geïmplementeerd en geoptimaliseerd is. Je online plan succesvol van de grond krijgen is het moeilijkst. Als je bedrijf eenmaal loopt
kun je dit heel makkelijk opschalen. Dit doen we door je data goed te gebruiken. Je weet wat je maandelijks investeert in advertenties en hoeveel jij daarvoor terug krijgt. Als jij bijvoorbeeld €50,- euro per maand investeert en je krijgt er €80 euro voor terug dan kun je proberen €100,- euro te investeren. Dan is de kans groot dat je €160,- euro terugkrijgt. Deze strategie van schalen noemen we geld printen. Je gooit letterlijk geld in een machine om er meer voor terug te krijgen. In stap 7 vind je alle tips over het schalen van je bedrijf.

In de volgende stap gaan we het hebben over het design van je website en geven we je praktische tips. Heb jij stap 1 goed doorgelezen? Dan kun je door gaan naar de volgende stap!

Het disign van jouw website (stap 2)

“Design is intelligence made visable”

Het design van jouw website is enorm belangrijk voor je gebruikers. Je moet heel goed nadenken over bepaalde prikkels die je op je website plaatst. Teveel prikkels zorgt ervoor dat mensen
meteen je website verlaten. Maar geen prikkels verzilveren niks en niks verzilveren is niks verkopen en daar hebben wij ondernemers niks aan. Om je geldprinter te bouwen moeten bezoekers
geconverteerd worden tot klanten. Maar om dat te bereiken moeten bezoekers wel op je website blijven. In deze stap leggen we je uit hoe jij je bezoeker kunt prikkelen zonder dat hij je website verlaat. Daarnaast vertellen wij je hoe je dit ook kunt toepassen op je sales en landingspagina’s.

Kleuren in een design

In het dagelijkse leven kies je constant tussen verschillende kleuren. Denk bijvoorbeeld aan een stoplicht. Vanaf jongs af aan leer je al wat de kleuren van een stoplicht betekenen. Rood is
vanaf dit moment ook duidelijk een stopkleur, en groen een activerende kleur. Wanneer jij je hiervan bewust bent, kun je gemakkelijker keuzes maken in een design. Wil je de gebruiker
waarschuwen? Kies dan voor rood. Wil je de gebruiker een actie laten verrichten? Kies dan voor groen. Elke kleur heeft zo zijn eigen betekenis. In de lijst hieronder zijn een aantal kleuren omschreven.

○ Rood: stopkleur, energie, kracht
○ Blauw: rust, vrede, betrouwbaarheid
○ Geel: vrolijk, geluk, creativiteit
○ Oranje: enthousiasme, kracht, plezier
○ Groen: activerend, vertrouwen, veiligheid
○ Zwart: dramatisch, krachtig, chique
○ Roze: zoet, jeugdig, liefde

3 V’s van aandacht

De drie V’s van aandacht zijn richtlijnen die je kunt gebruiken om je bezoeker op je website te krijgen, op je website te houden en te converteren tot betalende klanten. Dit is verwoord in verdienen, vasthouden en verzilveren. De drie V’s zullen ook terug te vinden zijn in de volgende stappen.

Verdienen:

De aandacht moet je verdienen. Bezoekers geven jouw website 2,6 seconden de tijd om te bepalen of ze blijven of weggaan. Het is belangrijk om een goed design te hebben voor je website zonder
veel prikkels. Als jij een pop-up binnen een seconde op de website laat verschijnen kan de bezoeker jouw website minder goed beoordelen en zal ook eerder weggaan. Tip: laat de pop-up na 3
seconden verschijnen dan heb jij je bezoeker niet weggejaagd en je hebt meer kans op conversie! Meer over aandacht verdienen vind je in stap 4 waar we het hebben over de marketing.

Vasthouden:

Nadat jij je bezoeker verdiend hebt zul je hem moeten vasthouden aan de hand van interessante content, afbeeldingen en video’s. Als jij de juiste bezoeker op de website hebt is hij waarschijnlijk geïnteresseerd in jouw product. Wat er vaak mis gaat bij ondernemers is dat zij alle producten aanbieden en alle keuzes voorleggen. Je bezoeker gaat vervolgens nadenken en verlaat daarna je website zonder iets te kopen (de kans dat hij terugkomt is heel klein). Daarom moet je alle afleiding elimineren, zeker op je landing pagina’s. Ook moet je ervoor zorgen dat keuze stres onmogelijk is. Meer over de aandacht vasthouden lees je in de volgende stap content marketing (stap 3).

Verzilveren:

Nadat jij de aandacht hebt vastgehouden moet jij je bezoeker verzilveren. Dit zal altijd een klein percentage zijn van je bezoekersstroom maar hoe meer jij je best doet op het verzilveren hoe
rendabeler jouw bedrijf wordt. Om te verzilveren moet je ervoor zorgen dat de bezoekers echt iets verliezen als hij niet met jou in zee gaat. Het is veel belangrijker voor mensen om niet te verliezen
dan om te winnen. Verzilveren is eigenlijk het allerbelangrijkste van je website en hier hebben wij meerdere stappen voor om dit te optimaliseren (stap 3, stap 4, stap 5 en stap 6). Wat je nu gelezen hebt is een stukje basisinformatie. In de volgende stappen gaan we hier verder op in.

Conversie gericht webdesign

Een vertrouwd design geeft vertrouwen en dat werkt goed voor je conversie. Maar een fancy website met allemaal aanvullingen kan natuurlijk heel mooi zijn maar het is niet vertrouwd voor de
bezoeker en dus is het conversie verlagend. Daarnaast moet jij alles voor je bezoeker uitgestippeld hebben want op het moment dat je bezoeker moet gaan nadenken is hij weg. De bezoeker
kiest altijd de kortste weg en heeft liever dat het design er onder leidt dan dat hij meer moet gaan klikken. Soms zie je op websites overdreven grote en soms lelijke knoppen waarbij jij je afvraagt
waarom ze dat zouden doen. Het antwoord is heel simpel: het levert conversie op en dat is het belangrijkste.

Daarbij kunnen wij ook inspelen op het brein van de mens. Mensen beslissen heel snel en dat komt door ons reptielenbrein (hier meer over in stap 3). Daarom werken afbeeldingen met baby’s, vrouwen en eten het best. Het klinkt een beetje seksistisch maar het is onderzocht en het blijkt te werken. Zorg er ook voor dat afbeeldingen zoals een baby kijkt naar tekst of een knop op je website. Want je bezoekers kijken naar waar je afbeelding heen kijkt. Nu vraag jij je misschien af waarom wij zoveel afbeeldingen van onszelf gebruiken in plaats van baby’s. Dat komt ook omdat bezoekers graag willen weten wie er achter een bedrijf zit. Dit is een keuze die je voor jezelf moet maken. Je kunt dit ook voor jezelf testen, daar vertellen we meer over in stap 6.

De volgende stap: “Content marketing”

Starten met content marketing (stap 3)

“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.”

Dit project voer je door samen met je SEO strategie. Je wilt namelijk gevonden worden op verschillende zoekwoorden. In een eerder voorbeeld hadden we zwarte hardloopschoenen voor heren. Als je begint met het schrijven van je content, moet je rekening houden met wat Google wil. Dat klinkt misschien krom maar Google bepaalt uiteindelijk wie er op pagina nummer een staat en wie niet. Als jij iets zoekt op Google, dan wil je graag geholpen worden. Dus dan wil je graag dat het eerste artikel jou het best kan helpen (het meest relevante artikel voor jouw zoe kopdracht dus). Daarnaast plaatst Google experts op het vakgebied het liefst bovenaan: jij moet dus ‘de expert’ zijn op dit vakgebied om anderen erover te kunnen vertellen. Als Google jou als de expert ziet, dan heb jij grote kans dat Google jouw content showt aan de gebruikers van Google. Hieronder staan in stappen uitgelegd hoe jij goede content schrijft voor jouw bezoekers. Daarna vertellen wij je hoe jij je content kan blijven aanvullen.

Mensen bereiken en raken:

Als eigenaar van je website wil je niet alleen mensen bereiken, maar ook raken. Als jij het voor elkaar krijgt dat je bezoekers denken jou echt nodig te hebben, dan ben je binnen. Want als
bezoekers jou echt nodig hebben, dan komen de leads vanzelf. Je zult dus heel specifiek bezoekers moeten aanspreken, omdat je dan echt tegen iemand praat. Wees niet bang om bezoekers te
verliezen want je kunt beter gericht schieten, dan schieten met hagel. Begrijp het probleem van je bezoeker en presenteer jouw oplossing. Dat gaat de bezoeker zeker helpen!

Copywriting

Copywriting is eigenlijk commercieel gericht schrijven. Jij krijgt na het volgen van deze stap en de volgende stappen meerdere bezoekers op je website. Je wilt natuurlijk dat deze bezoekers
iets bij je afnemen, want aan alleen bezoekers heb je niks. We laten twee teksten zien zodat jij kunt vergelijken wat commercieel geschreven is en wat niet. Tekst 1 (niet commercieel): Welkom op onze website. Wij zijn een familiebedrijf en verkopen meubelen. De kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Tevens…., Enorm saai verhaal en zeker geen tekst wat jou aanzet om een meubel te kopen. Tekst 2 (commercieel): Wil jij aan het einde van de dag ook relaxen op jouw loungebank? De laatste banken staan nog op voorraad maar op is op dus zorg dat je op tijd bent! Dit is al een
stuk beter. Je spreekt je bezoeker aan en plaatst er enige vorm van urgentie achter. Praat niet over jezelf maar los een probleem op!

AIDA formule

Om richtlijnen te geven hoe je een stuk tekst voor je website schrijf kun je de AIDA formule toepassen. A staat voor attention waarbij je de aandacht pakt van je bezoeker. I staat voor interest om de interesse te wekken van je bezoeker. De D staat voor desire zodat jouw bezoeker voelt dat hij je service of product echt nodig heeft. En de laatste stap is de A van actie waarbij je jouw bezoeker wilt aanzetten tot actie. Want zoals eerder benoemd: aan alleen bezoekers heb we niks.

WiiFM

Het laatste ondersteuningsmiddel wat je kunt gebruiken is WiiFM. Klinkt als een radiostation maar dat is het niet. Hier speel je eigenlijk in op het reptielenbrein van de mens. Heel zwart wit
gezien denkt het reptielenbrein aan overleven. Anno 2020 denkt het reptielenbrein aan zichzelf dus What’s in it for me. Ga eens bij jezelf na wanneer jij op een website kijkt van iemand anders. Dan kijk je waarschijnlijk niet naar de mooie aankleding of het goed doordachte aanbod. Nee, je kijkt naar wat jij eraan hebt.

Dynamische website:

Nadat jij je content hebt geschreven, is het verstandig om je content te blijven verrijken. Dit kun je doen door nieuwe pagina’s toe te voegen aan je website. Maar ideaal zou zijn als jij zonder
steeds nieuwe pagina’s aan te maken je content kunt verrijken. En deze content gemakkelijk kunt delen op sociale kanalen. Gelukkig kan dit heel makkelijk. Als jij een blogfunctie toevoegt aan je website dan maak je een keer de lay-out die je honderd keer opnieuw kunt gebruiken. Schrijf vervolgens relevante verhalen over jouw onderneming of branche en haal gratis bezoekers uit Google.

Starten met online marketing (stap 4)

“Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time”

Nu is het tijd voor het echte werk. Hiervoor hebben wij je geholpen met het plan opstellen, kiezen voor het design, je website vullen met content en eventueel kiezen voor een blog. Maar nu gaan we een constante stroom aan bezoekers genereren, die we gaan omzetten tot betalende klanten. Het idee is eigenlijk om geld te investeren in Facebook of Google om er vervolgens klanten uit te halen. Stop je er bijvoorbeeld €50,- euro in dan hoop je meer dan €50,- euro te verdienen. Als dit lukt dan print je, grof gezegd, eigenlijk geld. Maar hier gaan we veel dieper op in bij stap 7. Eerst moeten we onderzoeken wat wel en wat niet werkt en welke technieken je kunt gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te halen. In het begin zal dit wat geld kosten om de juiste strategie te vinden maar op lange termijn is dit het zeker waard! Als je onze technieken toepast bij je advertenties dan zul jij je kosten al voor grotendeels kunnen verminderen.

Facebook advertenties uitgelegd

Facebook advertenties bestaan uit drie stappen. Die stappen zelf zijn onderverdeeld in advertentievormen en kun je heel effectief inzetten om het maximale rendement uit je budget te halen. De
advertentievormen zijn verschillende uitingen die passen bij jouw bedrijf. De eerste stap is bekendheid waarbij jij iedereen gaat vertellen wie je bent. Hieruit haal je nog weinig conversie maar je bereikt wel makkelijk een paar duizend mensen voor maar een euro per dag! De volgende stap is verkeer. Dit is de stap waarbij jij mensen naar je website gaat halen. Nu denk je misschien dat dit de laatste stap is omdat dit je doel is om mensen naar je website te halen. Maar er is nog een derde stap dat is ingevoerd omdat bezoekers (bijna) nooit de eerste keer kopen. Dit is de stap conversie, wat staat voor het converteren van bezoekers naar klanten. Vanuit hier kun je ervoor kiezen om direct te verkopen vanuit Facebook met een koppeling naar je website of je kiest voor
de conversies zodat mensen op landingspagina’s komen om vervolgens een product te kopen of een afspraak te maken.

Interruptiemarketing

Voordat we gaan uitleggen hoe jij effectief kunt omgaan met interruptiemarketing willen we eerst een aantal feitjes op een rij zetten: De mens kan zich ongeveer 9 seconden volledig concentreren voordat hij afgeleid raakt, geeft hij je 0,5 tot 1 seconde de tijd om hem te interesseren, geeft je website 2,6 seconden de tijd om te bepalen of hij blijft of weggaat. Dit klinkt heel onverschillig en misschien een beetje dom maar wij zien ongeveer 2000 advertentievormen per dag. Zou jij niet helemaal gek worden als je alles goed zou gaan bekijken? Als jij bekend wil worden zul jij je doelgroep binnen een seconden moeten interesseren en dat op een moment dat hij niet geïnteresseerd is in jou. Dus jij moet je doelgroep heel goed kennen en beginnen met een krachtige zin.
Hierbij een aantal voorbeelden: Sta jij nog steeds onderaan in Google? Of: Deze zomer wil je de perfecte summer body? Of heb jij wel bezoekers maar geen verkopen? Dit zijn vrij confronterende zinnen maar zo werken we. Misschien heeft hij dat probleem wel echt en als jij hem daarmee kan helpen dan ben je al heel dicht bij een verkoop. In dit deel behandelen we de marketing funnel dan pakken we de verkoop ook mee!

Zakelijke markt betreden

Opereer jij in de b2b markt of wil jij mensen bereiken die carrière willen maken. Adverteer dan in de zakelijke markt. Hoe dan? Heel simpel, gewoon via LinkedIn want hier zitten alle carrière tijgers, ondernemers, directeuren en CEO’s. Hier is het adverteren wel duurder en het is niet zeker of het ook meer oplevert dan op Facebook. Maar hiervoor traceren wij natuurlijk de data wat we in de volgende stap behandelen. Tip: LinkedIn is niet hetzelfde als Facebook, LinkedIn is een stuk serieuzer en er wordt meer gepraat over succes. Hiervoor kun je de volgende headline gebruiken: WAUW! Vandaag weer 20 nieuwe opt-ins! Sinds ik mijn nieuwe strategie gebruik zijn mijn advertenties niet meer te stoppen! Wil jij dit ook toepassen voor jouw bedrijf klik dan op de onderstaande link.

Instagram marketing

Of Instagram beter of minder goed werkt voor jouw bedrijf is lastig te zeggen. Dit zul je moeten testen. Waar je wel rekening mee kan houden is dat dit platvorm veel meer gericht is op beeld. Hier maak je alles visueel. Voor kleding of sieraad bedrijven die een webshop hebben is dit ideaal. Hier is de afbeelding veel belangrijker dan de headline.

Google ads

Ofwel SEA is een de makkelijkste manier om bovenaan te komen in Google. Dat is logisch want je betaalt ervoor. Voor een paar euro per dag kun jij bezoekers naar je website halen. Hier is de
headline wel heel belangrijk omdat hier helemaal niks visueel is. Hier is het wederom testen wat wel en wat niet werkt. Gebruik betrouwbare headlines en zorg dat je autoriteit uitstraalt (wees
de expert op jouw vakgebied). In stap 3 waar we de content behandelde moet je hier ook rekening houden met wat Google wil. Ook met de advertenties met Google Ads moet jij je bezoekers van waarde voorzien. Een directe opt-in helpt een bezoeker niet maar een goede uitleg of een probleem oplossen wel (met natuurlijk een opt-in of verkoop op het einde). In de Marketingfunnel pakken we dit verder op!

De marketing funnel

De marketingfunnel is eigenlijk het pad wat mensen doorlopen om bij jouw einddoel te komen. In dit eBook wordt elke stap doorlopen dat gekoppeld kan worden aan de marketingfunnel. In
de afbeeldingen hebben wij de stappen toegevoegd. We geven een voorbeeld van hoe wij een funnel zouden maken. Hoe specifieker jij elke stap beschijft hoe beter jij dit in de praktijk kan
toepassen. Tip: houd je funnel simpel. Ken jij je funnel en traceer jij alle data dan kun jij hem uitbreiden (allen als dit de funnel verbeterd!).

○ Reclame maken: Sociale media, Google ads (Stap 4)
○ Website: landingspagina (Stap 1, 2)
○ Interesse en aanbod: content en WiiFM (stap 3)
○ Contact opnemen: afspraken maken (sales)
○ Ken je cijfers (Stap 5)
○ Test en optimaliseer (Stap 6)
○ Creëer jouw geldprinter (Stap 7)

In de volgende stap gaan we het hebben over hoe jij je data kunt traceren. Alles goed gelezen? Ga dan door naar de volgende stap

Track je website data (stap 5)

“Information is the oil of the 21st century, and analytics is the combustion engine”

Data traceren, het favoriete onderdeel van Toby die je nu stap voor stap gaat uitleggen waar je data vandaan haalt, hoe je dit moet interpreteren en vervolgens effectief kunt inzetten. Het inzetten van data bij het optimaliseren van de pagina wordt behandeld in Stap 6. Wij leven in een wereld van data, dat heb je vast wel vaker gehoord. Grote bedrijven met gigantische databases die op basis van data jouw gedrag kunnen voorspellen. Best wel een eng idee maar dit zijn wel veranderingen die de markt flink op zijn kop gaan zetten. Het is daarom verstandig om ook je eigen data in te zetten. Misschien ben je nog niet begonnen met adverteren of bezoekers genereren en wij maken al een vergelijking met andere grote bedrijven. Maar het is verstandig om data meteen vanaf het begin verzamelen. En hoe eerder jij ermee begint hoe meer data jij verzamelt hebt wanneer jij je website wilt gaan optimaliseren. En ook jij kunt alle data verzamelen van je website, simpel met Google Analytics. En andere grote bronnen aan Data zoals je Facebook account, LinkedIn account of open data sources (die laatste hoef je niet op termijn te verzamelen). Tip: voeg als eerst je Google Analytics account toe voordat je begint met adverteren.

Google Analytics uitgelegd

Google Analytics kun je simpel instellen om de statistieken van je website in te zien. Je kunt dit instellen door de bijgevoegde link die we hebben gestuurd bij dit eBook. Google Analytics wordt
gebruikt door zowel eenmanszaken tot bedrijven met miljoenen bezoekers per maand. Het maakt echt niet uit hoeveel bezoekers je hebt op je website, Google Analytics geeft je alle bruikbare
informatie en zal altijd gratis blijven. Als je inlogt zie jij je dashboard met daarin de gebruikers, sessies, bouncerate en sessieduur. Onder rapporten zie je Realtime, Doelgroep, Acquisitie, gedrag en Conversies staan.

Realtime:

Hier kun je precies zien wat er op dit moment gebeurd. Om hiervan effectief gebruik te maken heb je heel veel bezoekers nodig.

Doelgroep:

Uit je doelgroep kun je herleiden wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen, de interesses. Eigenlijk alles van je doelgroep kun je achterhalen. Zodra je veel converteert met je website kun jij jet Facebook advertenties afstemmen op de consenterende doelgroep. Bekijk de doelgroep van je bedankt pagina en jij weet precies wie jou echte kopers zijn!

Acquisitie:

Onder het kopje acquisitie zie je precies waar je bezoekers vandaan komen. Bijvoorbeeld via sociale media of wordt je direct op URL gevonden. Daarnaast kun je zien of je SEO strategie van de grond komt. Hiervoor moet je kijken naar organic search wat betekent bezoekers die jou hebben gevonden door termen in de zoekbalk te typen.

Gedrag:

In dit rapport kun jij zien welke pagina’s goed bezocht worden. Hoelang je bezoekers op specifieke pagina’s blijven en je kunt gedragsstromen zien. Meestal komen bezoekers binnen op de homepagina en navigeren vanuit hier door je website. Je kunt duidelijk zien waar het meest op geklikt wordt en hoe de bezoeker begint met zoeken.

Statistieken uit je sociale media halen

Op (bijna) elk platvorm van sociale media kun je een bedrijfsaccount aanmaken. Als we praten over Facebook, Instagram of LinkedIn kun jij via je bedrijfsprofiel klikken op statistieken en hier
je informatie vandaan halen. Je ziet dan niet je website statistieken maar de statistieken die je bedrijfsaccount op het platvorm genereren. Als jij een bedrijfsprofiel hebt voor creatieve interieurprojecten en verkoopt daarbij je expertise zul je langzaam volgers krijgen die hierin geïnteresseerd zijn. Deze groep kun je vergelijken met je website doelgroep en de daadwerkelijke kopers. Als je hierin verbanden ziet zul je een sterke doelgroep creëren die daadwerkelijk willen kopen. Focus op de koper. Het is misschien leuk om een brede doelgroep te hebben maar als ze vervolgens niks kopen dan heb je er nog steeds niks aan!

Data verzamelen

Als jij een tijdje je advertenties hebt lopen en bezoekers hebt gegenereerd dan heb jij al flink wat data verzameld. Naast dat jij je doelgroep goed kent kun je ook inzien welke pagina’s goed
bezocht worden, welk pad de bezoekers afleggen op je website en waar bezoekers je website meteen verlaten. Je voelt misschien al aan waar potentie en verbeterpunten liggen. Als je dit allemaal voor jezelf helder hebt kun jij je website hier op aanpassen en verbeteren. Ook kun je data halen van open data sources. Dit is data dat verzameld zijn door Google of Facebook waarvan jij mag meeprofiteren. Google eens op: Facebook Audience insights, Facebook IQ, Google open data of bekijk het CBS.

Data leesbaar maken

Dit is misschien het saaiste onderdeel van het hele eBook. Data traceren en verzamelen klinkt natuurlijk spannend maar rapporteren hoort daar ook bij. Want wij ondernemers houden meestal
niet van rapporten opstellen. Maar dit kan je bedrijf enorm helpen om exponentieel te groeien. De juiste keuzes kunnen je conversie misschien wel met meer dan 200% verhogen. Dit op een percentage van 2% naar 8% (in dit geval zelfs 400%). Zwart wit gezien betekent dit ook 400% meer omzet. Dat is dus de kracht van je data goed inzetten. Met een paar A/B testen (meer in stap 6) kun je al snel zien wat goed werkt en hierop je website optimaliseren.

De volgende stap: “Website optimaliseren”

Optimaliseren van je website (stap 6)

“It’s not an experiment if you know it’s going to work”

Nu is het tijd om de conversies te optimaliseren zodat zoveel mogelijk van je verdiende en vastgehouden aandacht verzilverd wordt. Bedrijven als Booking.com en Bol.com optimaliseren constant want een website is nooit af en kan altijd beter. Dit doen ze door slimme keuzes te maken op basis van de beschikbare data die ze hebben. En zoals in de vorige stap uitgelegd kun jij daar ook gebruik van maken. Daarnaast kun jij jouw website verbeteren aan de hand van A/B testen. In de vorige stap hebben wij je verteld welke databronnen jij allemaal hebt en hoe je ze kunt verzamelen. De bruikbare data die je verzameld hebt ga je inzetten om je website te verbeteren.

Data inzetten

Zoek eerst naar het laaghangend fruit en haal hier het maximale uit. Dus pagina’s met hoge bouncerate of korte sessieduur aanpassen of verbeteren en goed bezochte pagina’s aanvullen met
meer informatie en eventueel een extra call to action. Overdrijf dit niet want bij meer prikkels heb je een hogere kans dat je bezoeker de website verlaat.

A/B testen

Wat betekent dat 50% van je bezoekers naar website A gaan en 50% van je bezoekers gaan naar website B. In het begin is het slim om dit te doen op één pagina per keer. Op de pagina doe je een aanpassing doen zoals een andere afbeelding, een kortere of langere tekst gebruiken of een andere kleur geven aan je knoppen. Vervolgens test je welke pagina het meeste conversie oplevert. Je doet op de pagina maar één verandering anders weet je niet welke aanpassing voor de verbetering heeft gezorgd. Als je de aanpassing hebt gedaan en de A/B test hebt afgesloten ga je dit opnieuw doen op een andere pagina of je doet nog een aanpassing op dezelfde pagina.

Conversie verhogen

Daarnaast weet je nu ook hoe jij je kopende doelgroep kunt definiëren. De gemaakte doelgroep kun je vervolgens targeten op Facebook. Wees niet bang dat je doelgroep te klein wordt want je
kunt zelf instellen met hoeveel procent je doelgroep mag afwijken zodat Facebook meer mensen kan bereiken. Dit onderdeel is testen wat het goed en wat supergoed werkt.

In de laatste stap gaan we het hebben over “Online groeien”. Alles goed gelezen? Dan kun je door naar de laatste stap.

Opschalen en online groeien met jouw website (stap 7)

“Een online bestaan opbouwen doen we samen”

Na het optimaliseren van je website gaan we starten met het opschalen van de traffic naar de website. Als jij je website goed geoptimaliseerd hebt of gaat optimaliseren haal jij het maximale uit je bezoekers waardoor adverteren een stuk rendabeler wordt. Als je dit in cijfers helder hebt voor jezelf dan kun je echt beginnen met je budget opschroeven en dan kun jij je website letterlijk zien als een geldprintmachine. Elke euro die jij erin stop krijg je twee euro voor terug en elke duizend euro die je erin stop krijg je tweeduizend euro voor terug.

Data voor schalen

Even een korte uitleg hoe jij je data verzameld om je return on investment in te zien. We houden het simpel zodat dit gemakkelijk is toe te passen. Je kunt van een landingspagina die je op je website hebt kopiëren en een andere URL geven (website/landingspagia-FB) zodat jij weet welke afspraken jij uit Facebook advertenties hebt gehaald. Deze URL plak je in je Facebookadvertentie en hiermee ga je adverteren. Je ziet dan hoeveel mensen op de advertentie klikken en hoeveel mensen daarvan een afspraak bij jou maken. Vervolgens krijg je hieruit klanten die jou betalen. Als je dit allemaal goed bijgehouden hebt dan kun je met een simpel rekensommetje je return on investment berekenen: opbrengst uit klanten van je Facebookcampagne / investering in Facebook advertenties. Nu weet je precies hoeveel euro’s jij terugkrijgt wanneer jij een euro in je geldprinter stopt!

Schalen van je business

Je snapt misschien wel dat er meer haken en ogen aan zitten dan letterlijk elke euro verdubbelen. Want meer werk betekent minder tijd, meer administratie meer dit meer dat. Misschien moet je zelfs medewerkers aannemen en die moet je ook betalen. Hiervoor kun jij je boekhouder raadplegen tot welk niveau jij kan schalen en misschien is het wel rendabel om medewerkers aan te nemen. Daarnaast is het ook belangrijk om te realiseren dat je printmachine niet altijd lineair groeit. Schaal steeds een beetje bij en kijk of het nog steeds een winstgevend effect heeft.

Geldprintmachine

Jouw geldprintmachine moet jouw bedrijf inrichten zoals jij dat wil. Wil je een succesvolle eenmanszaak dan moet je niet als een gek gaan investeren in advertenties. Maar als jij medewerkers voor je wilt laten werken dan kun je blijven schalen. Stem dit wel heel goed af met je boekhouder.

Geschreven door:

Toby van Vuuren

Wat zijn de verschillende soorten community kanalen | complete uitleg 2023
Is het maken van een keuze nog een stap te ver?...
Hoe laat je een online community groeien | complete uitleg 2023
Als eerst moet jij jezelf en de markt goed kennen. Ben...
Website ontwikkeling – 6 belangrijke factoren om rekening mee te houden
Website ontwikkeling; denk als jouw bezoeker Bij websiteontwikkeling komen veel verschillende...
× Stel direct je vraag