Offline adverteren via Billboards ook mogelijk met Google Ads!

De online billboards van Google kennen we allemaal wel. Dit zijn de (grote) banners die verschijnen op sommige websites. Maar nu gaat Google een stapje verder. Zij gaan billboards gebruiken die midden in de stad staan. Het wordt dus mogelijk om via Google Ads campagnes aan te zetten verschillende bushokjes.
Offline-adverteren-via-Billboards-ook-mogelijk-met-Google-Ads

De nieuwe manier van adverteren wordt Digital Out of Home Reclame (DOOH) genoemd. Waarbij de filosofie is om de online en offline wereld dichter bij elkaar te brengen. Persoonlijk vind ik dat super tof! Ik ga je in dit blogbericht het laatste nieuws vertellen over deze nieuwe functie van Google.

Google Ads nu nog specifieker op de klant funnel

Met Google Ads kun je kiezen uit verschillende strategieën. Je kunt bijvoorbeeld awareness creëren met display campagnes of leads verzamelen door verkeer op te vangen aan de bodem van de funnel. Deze strategieën kunnen ook gecombineerd worden zodat je met alleen Google Ads meerdere touchpoints raakt. 

Deze touchpoints worden nu nog verder uitgebreid doordat offline adverteren via Google Ads ook mogelijk wordt gemaakt. Je kunt volgens Google je advertenties tonen in stadions, luchthavens, winkelcentra, liften, bushokjes en meer. Als jij je hele customer journey in kaart hebt met de verschillende touchpoints dan kun je hier met deze extra functie slim op inspelen. 

Google Partners voor offline marketing

Google zet deze billboards niet zelf neer maar werkt hiervoor samen met verschillende partners. De partners die Google bekend heeft gemaakt zijn Hivestack, Magnite, PlaceExchange, Ströer SSP, VIOOH en Vistar Media. Deze partners geven via het platform van Google toegang tot de DOOH-borden van ClearChannel, Intersection, JCDecaux, Lamar en Ströer. 

Vaak als je een billboard ziet staat de naam van de uitgever bovenaan. Let maar eens op hoe vaak je in de randstad borden van JCDecaux ziet. Je hebt straks dus genoeg mogelijkheden om in de grote stad te adverteren! 

De voor- en nadelen van offline adverteren 

Het adverteren via billboards biedt verschillende voor- en nadelen. Maar als je dit doet via de software van Google dan zitten hier andere voor- en nadelen aan verbonden dan wanneer je een poster ophangt. Het grootste verschil zit hem in de bewerkbaarheid. Hieronder heb ik een overzicht gemaakt. 

Voordelen:

  • Op elk moment van de dag kun jij je billboards aanzetten, uitzetten of aanpassen. 
  • Je kunt timeframes uitkiezen. Hierdoor kun je tijdens de lunch afbeeldingen van voedsel laten zien. 
  • Verschillende afbeeldingen per locatie of tijdframe. Hierdoor haal jij het maximale uit je campagnes. 
  • Draagt bij aan een funnel met offline en online touchpoints. 

Nadelen: 

  • Je kunt wel specifieke tijden inzetten maar de content kan niet per gebruiker gepersonaliseerd worden. 
  • Er is veel minder data beschikbaar waardoor bijvoorbeeld A/B testen heel lastig wordt. 
  • De billboard campagnes worden niet specifiek gesegmenteerd op bijvoorbeeld leeftijd en interesses maar puur geplaatst op locatie en tijd. 

Offline adverteren in combinatie met marketing data

Is het adverteren met billboards via Google Ads dan schieten met hagel? Niet helemaal. Google start een samenwerking met Geopath. Geopath is een bureau gespecialiseerd in het meten van impressies van offline reclame. Zo kun je zien hoeveel mensen je offline campagne hebben gezien. Maar of harde conversies gemeten kunnen worden is nog onduidelijk. 

Uitrol van de billboards campagnes 

Helaas is het adverteren op billboards nog niet voor iedereen mogelijk. Als eerst moet je gebruik maken van Google’s Display & Video 360 Software. Voor de marketeer heb ik een link toegevoegd voor extra informatie: https://support.google.com/displayvideo/answer/12488167#zippy=

Daarnaast is het nog alleen bedoeld voor merken die internationaal opereren. Een voorbeeld is Asos. Een internationaal kledingmerk wat als een van de eerste is begonnen met deze billboard marketing via Google. 

Dit voelt misschien een beetje als een domper. Een leuke nieuwe feature maar niet beschikbaar de meeste bedrijven. Maar de kans is groot dat deze feature binnenkort ook voor het MKB en zelfs kleinbedrijf beschikbaar wordt. Leuk om als plaatselijke bakker in jouw stad de advertenties te tonen.

Google ads als omnichannel strategie

Als marketeer wil je niet dat je advertenties maar op één plek vertoond worden. Daarom gebruik je een omnichannel strategie. Hierbij zorg je voor een optimale klantreis en klantervaring door de verschillende kanalen heen. Jij kan dus het online kanaal gebruiken en het offline kanaal. Ook kun je jouw billboards maken in verschillende groottes zodat ze op verschillende vormen billboards vertoond kunnen worden. 

Je hebt dus meer awareness in offline en online marketing. Deze kun je creëren naast andere campagnes zoals op sociale media. Vervolgens kun je bezoekers aan de bodem van de funnel opvangen moet zoekadvertenties. Ook voor lokale winkels is dit mogelijk. Bekijk de afbeelding als voorbeeld 

Google-ads-en-billboards-als-omnichannel-strategie

Bronnen 

Toby van Vuuren

Toby van Vuuren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

PurpleBird
Bezoek op kantoor van onze eerste klant ooit!
infinite-scroll-op-telefoon-nieuwe-seo-kans
SEO
Infinite scroll op telefoon – nieuwe SEO kans
Offline-adverteren-via-Billboards-ook-mogelijk-met-Google-Ads
Marketing
Offline adverteren via Billboards ook mogelijk met Google Ads!