Dit kwam omdat professoren regelmatig verwezen naar elkaar verwezen. Dit zorgde ervoor dat veel mensen de publicatie zagen als betrouwbaar.
Een aantal jaar later, toen Larry Page CEO was van Google, werd dit principe ook geïmplementeerd in de zoekresultaten. In andere woorden; hoe meer websites naar jou verwijzen hoe beter je zal scoren in de zoekresultaten van Google.
Wat is linkbuilding
Linkbuilding is een onderdeel van je SEO strategie. Je gaat bij linkbuilding op zoek naar websites die naar jou kunnen verwijzen. Het is belangrijk dat deze websites in dezelfde branche actief zijn. Of in ieder geval over iets schrijven wat relevant is voor jou.
Wanneer deze bedrijven naar jou gaan verwijzen zal Google jouw website gaan zien als relevant. En je wilt zo relevant mogelijk zijn. Google selecteert namelijk de meest relevante websites om te tonen in de zoekresultaten.
Een voorbeeld: je verkoopt grasmaaiers. Als iemand in Google zoekt op “grasmaaier kopen” dan wil jij bovenaan staan in de zoekresultaten. De kans dat jij de nummer één positie pakt is erg klein wanneer er geen websites naar jou verwijzen. Maar heb je verschillende (relevante) websites die naar jou verwijzen dan is de kans een stuk groter dat jij de nummer één positie pakt.
De basis van linkbuilding
“Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?” Ja zeker. Hieronder heb ik een afbeelding geplaatst. Hier zie je precies met welke 6 punten je rekening moet houden.
Bron: ahrefs
- Autoriteit: hoe groter en beter de website waarvan jij de link ontvangt hoe waardevoller de link is. Wanneer nu.nl naar jou verwijst heeft dit veel meer waarde dan een onbekende website.
- Relevantie: als scooterwinkel is het gek als je verwijst naar een dierentuin. Dit zal ook niet heel veel extra waarde toevoegen.
- Ankertekst: de link moet geplaatst worden op een zoekwoord. Als je een link plaatst op ‘klik hier’ dan denkt de zoekmachine dat jij wil scoren op het woord ‘klik hier’.
- Follow en nofollow: in de code kun je aangeven of jij waarde wilt geven waar je naar linkt. Dit ziet er zo uit: rel=’’nofollow’’ of rel=’’dofollow’’. Bij een nofollow krijg je geen waarde. Bij een dofollow link wel. Zorg er dus voor dat de website die naar jou linkt een dofollow link gebruikt. Je kunt dit zien met verschillende tools zoals Ahrefs of Semrush.
- Plaatsing: hoe eerder in de tekst jouw link verschijnt hoe waardevoller. Als de link helemaal aan het einde geplaatst wordt zal de waarde ook minder zijn.
- Eind locatie: verwijst de link naar de homepagina of naar een specifieke pagina op de website?
Kwaliteit van de Backlinks
Er is zelfs de mogelijkheid om backlinks te kopen via verschillende websites. Is dit een goed plan? Nee! Dit komt door verschillende updates dat door Google is uitgevoerd om spammen van backlinks tegen te gaan.
In het begin van Google werd er al een hoop geld verdient met nummer één posities. Toen er werd ontdekt dat meer backlinks zorgde voor een hogere positie kwamen er problemen. Iedere ondernemer begon backlinks in te kopen via verschillende partijen.
Niemand keek naar de kwaliteit of relevantie van deze links waardoor jij zonder problemen je weg naar de top kon kopen. Toen Google hier achter kwam hebben zij in 2013 de ‘Penguin update’ uitgevoerd. Dit is een aanvulling op het algoritme waardoor de kwaliteit van links ook beoordeeld worden.
Je raadt misschien al wat er toen gebeurde… miljoenen websites raakte hun nummer één positie kwijt, hun inkomstenbron en sommige zijn hierdoor zelfs failliet gegaan.
Hoe kom ik aan backlinks
Nu vraag jij je misschien af: “hoe kom ik aan backlinks?” Het antwoord is simpel. De uitvoering is simpel. Maar weinig ondernemers doen dit. Dit komt omdat de uitvoering tijdrovend en toch ook een beetje saai is.
Hieronder heb ik een stappenplan gemaakt. Wanneer je deze stappen volgt zul je snel aan backlinks komen.
- Schrijf het zoekwoord op waarop je gevonden wilt worden.
- Maak een lijst met bedrijven die over dit onderwerp schrijven.
- Mail deze bedrijven en vraag of zij een backlink willen plaatsen.
- Mail een tweede keer ter herinnering.
Saai? Zeker! Kan het ook anders? Zeker! Hiervoor is het antwoord nog simpeler. Alleen de uitvoering is een stuk lastiger.
Het antwoord: hele goede content schrijven! That’s it. Wanneer andere bedrijven jouw content zien kunnen ze dit toevoegen als extra verdieping. Waardevol voor beide partijen.
Let op: je content moet echt heel goed zijn. Met een korte blog kom je er niet. Hier een artikel met meer informatie om backlinks te krijgen: hoe krijg ik backlinks.
Linkbuilding tools
Nu zijn er een aantal tools die jou kunnen helpen bij het linkbuilden. Deze tools geven extra inzichten dus je krijgt geen backlinks. Dat werk zul je nog steeds zelf moeten doen. Hieronder heb ik een aantal tools staan die jij zou kunnen gebruiken.
SemRush
De all-in SEO en SEA tool SemRush geeft je goede inzichten. Je kunt bijvoorbeeld zien welke backlinks jij en jouw concurrenten ontvangen. Heb jij betere content dan de concurrent? Dan zou je kunnen vragen of het desbetreffende bedrijf de link wilt vervangen voor jouw link.
Check My Links
De tool Check My Links checkt jouw pagina op gebroken links. Dit is dus voor uitgaande links en niet voor backlinks. Maar waardevolle content heeft ook uitgaande links. Jij kunt dus hiermee makkelijk jouw eigen content checken.
Moz Toolbar
De laatste tool is MOZ Toolbar. Met deze tool kun je de autoriteit van de website bekijken. Je ziet dan twee matrixen. DR wat staat voor Domain Rate. En PR wat staat voor Page Rate. Hoe hoger dit getal hoe beter de backlink.