fbpx
Hoe stel ik doelen in Google Analytics

Hoe stel ik doelen in google analytics

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

in Google Analytics kun je doelen instellen om je conversies te traceren. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk? In deze blog leggen wij jou stap voor stap uit hoe jij zelf doelen kunt instellen. Na het instellen van de doelen zullen we je uitleggen waarom het belangrijk is om doelen in te stellen voor jouw bedrijf. 

 

Wat heb je nodig om doelen in te stellen voor Google Analytics 

Voordat we beginnen is het belangrijk dat je een aantal dingen instelt. Als eerst moet je Google Analytics ingesteld hebben. Lees hiervoor de blog: in 3 stappen starten met Google Analytics

 

Contactformulier redirecten naar bedankpagina 

Daarnaast is het ook belangrijk dat jij een bedankpagina hebt. Dit heb je nodig om conversies te traceren. Ook moet jouw contactformulier bezoekers redirecten naar de bedankpagina. Werk je met Elementor dan is dit heel makkelijk in te stellen. 

 

In 3 stappen jouw doelen instellen in Google Analytics 

Nu gaan we beginnen met het instellen van je doelen in Google Analytics. Je bent ingelogd op de homepagina. Zo niet ga dan naar Google Analytics dashboard. Vanuit hier klik je linksonder op beheerder. 

Google analytics dashboard

 

Stap 1: navigeer naar de doelen in Google analytics 

Wanneer je hebt geklikt op beheerder kom je in een overzicht. Hierin zie je drie kolommen. De eerste is het account. Kies hiervoor het account waar jij je domein aan hebt gekoppeld. Vervolgens kies je de property.

In de meest rechter kolom kies jij het dataoverzicht wat je wil zien. Misschien heb jij meerdere data weergaves of maak jij gefilterde rapportages. Kies hiervoor de weergave waarvan jij de data wil zien. Meestal is dit het meest brede rapportage. 

In de meest rechterkolom zie je ook een vlaggetje moet doelen staan. Hier klik je op om naar het overzicht te gaan waar jij daadwerkelijk je doelen kunt instellen. 

waar kan ik doelen instellen in Google Analytics

 

Stap 2: Stel het doel in Google Analytics

In dit overzicht zie je een kolom met een rode knop linksboven. Hier klik je op om het doel in te stellen. 

Doelconfiguratie: hier klik je op aangepast doel. Klik vervolgens op doorgaan. 

een doel instellen in Google analytics

Doel beschrijving: geef hier een naam aan je doel. Dit mag je naar eigen inzicht invullen. Gebruik voor het doelruimte-id de vooraf ingevulde optie en klik bij type op bestemming. Vervolgens klik je op doorgaan. 

instellen van je doel in google analytics

Doel details: onder bestemming selecteer je gelijk aan. In de vrije ruimte zet je de bedankpagina. Let op niet het domein! Hoofdlettergevoeligheid kun je uitlaten maar dit mag je ook naar eigen inzicht aanzetten. De waarde kun je uitlaten. Heb je genoeg data om te bepalen hoeveel een lead waard is kun je deze aanzetten. Vervolgens zet je de trechterweergave aan zodat je straks kunt zien hoeveel bezoekers er daadwerkelijk door de funnel gaan. 

laastste stap om jouw doel in te stellen in Google Analytics

 

Stap 3: data traceren van de doelen in Google Analytics

Nu jij je doelen hebt ingesteld kun jij data traceren. Dit geeft nieuwe inzichten in hoe goed jouw website presteert. Ga via het dashboard naar conversies > doelen > trechterweergave.

Google analytics trechterweergave

Hier zie je in een mooi overzicht hoe jouw website presteert en waar eventueel iets verbeterd kan worden. Ook zou je voor een eventuele hotjar analyse kunnen kijken. De trechterweergave ziet er als volgt uit: 

Trechterweergave in Google analytics

Dit doel (van ons) staat net aan en je ziet dat er nog geen conversies zijn geweest. Is dit een probleem? Nog niet omdat dit pas 7 bezoekers zijn geweest maar waren dit er 700 geweest dan moeten wij goed kijken waarom ons contactpagina niet converteerd. 

 

Lukt het toch niet om doelen in te stellen in Google Analytics?

We snappen dat het lastig is om meteen de doelen goed in te stellen. Lukt het nog steeds niet helemaal bekijk dan de video. Hierin wordt precies en stap voor stap uitgelegd hoe jij je data kunt traceren van je website met de doelen van Google Analytics.  

 

Waarom is het belangrijk om data te traceren met Google Analytics 

Als ondernemer wil je weten hoe goed jouw website presteert. Heb jij bijvoorbeeld honderd bezoekers per dag maar geen conversies dan is er wat aan de hand. Met de doelen van Google Analytics zie je precies waar het verkeer vandaan komt en waar het heen gaat. 

Ook kun je waarde koppelen aan deze doelen. Is een lead voor jou bijvoorbeeld 800 euro waard dan weet je ook wat je aan marketing kunt investeren per lead. Ook kun jij je bedrijf goed schalen met deze data/inzichten. 

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Anderen bekeken ook

cover_ebook_purplebird

Download nu je gratis eBook en maak een vliegende online start.