Hoe gebruik ik Google Analytics met WordPress

hoe-gebruik-je-google-analytics-met-wordpress

Starten met Google Analytics


Google Analytics is een programma waar je geheel gratis alle data kunt meten van je website. Ideaal voor zowel startende ondernemers als grote organisaties.

Je zult als eerst Google Analytics moeten koppelen aan je WordPress website en vervolgens afwachten totdat er verkeer op je website komt. Na een dag kun jij je gegenereerde data al zien.

We helpen jou met het koppelen van Google Analytics aan je WordPress website en leggen je vervolgens uit hoe jij Google Analytics kunt gebruiken om effectief gebruik te maken van je gegenereerde data.

Hoe koppel je Google Analytics aan WordPress


Als eerst moet je Google Analytics koppelen aan je WordPress website maar hoe doe je dit precies? Volg de 4 onderstaande stappen om de koppeling te maken:

  • Maak een account aan op Google Analytics en volg de stappen.
  • Download de plugin: MonsterInsights.
  • Koppel de systemen door de setup wizzard te volgen.
  • Wacht een dag en bekijk de resultaten in Google analytics!

In deze video kun je de bovenstaande stappen volgen om Google Analytics aan je WordPress website te koppelen.

Hoe werkt Google Analytics


Google Analytics is software ontwikkeld door Google. Iedereen die je website bezoekt laat data achter. Bijvoorbeeld: klikken op afbeeldingen, tijd op verschillende pagina’s, ingevulde formulieren en veel meer. Dit alles kun je gebruiken om je website te optimaliseren.

Om met de basis te beginnen kun je Google Analytics onderverdelen in zes hoofdgroepen. Het dashboard en de vijf rapporten: Realtime, Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies.

Homepage van Google Analytics


Op de homepage of het dashboard van Google Analytics zie je de live gegevens van je website. Dit is vooral handig voor grote bedrijven. Je ziet het aantal gebruikers van je website, de sessies, het bouncepercentage en de sessieduur.

Als je iets naar onder scrolt zie je waar het verkeer op je website vandaan komt. Ook kun je zien hoeveel procent van de gebruikers je website bekijken via de computer, mobiel of tablet.

Verschillende rapporten van Google Analytics


In Google Analytics staan ook verschillende rapporten. Dit is gedaan om extra overzicht te geven binnen het programma.

Als alles ongestructureerd in het dashboard te vinden is dan zou jij nooit de data effectief kunnen inzetten. We kijken naar de verschillende rapporten en welke informatie je uit elk rapport kunt halen.

Wat vind je in de Realtime van Google Analytics


In de realtime van Google Analytics vind je de actieve gebruikers op je website zoals deze ook te vinden zijn op je dashboard. Ook kun je hier zien van welke locatie ze komen en van welke verkeersbronnen je bezoekers komen.

Dit zie je alleen wanneer er actieve gebruikers op je website zijn. Dus voor kleine ondernemers is dit onderdeel minder relevant. Als je meer dan 500 actieve gebruikers per dag op je website hebt dan kan het realtime rapport interessant zijn.

Wat vind je in de Doelgroep van Google Analytics


Onder het kopje doelgroep kun je alle geografische informatie vinden van je bezoekers. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats en meer. Zo kun je zien welke doelgroep gebruik maakt van je website.

Deze informatie kun je goed gebruiken om advertenties te maken. Als je bijvoorbeeld wilt beginnen met Facebook marketing dan kun jij je op de juiste doelgroep richten door de informatie uit het doelgroep rapport te halen.

Google-analytics-en-Facebook-advertenties

Wat vind je in de Acquisitie van Google Analytics


In het rapport Acquisitie vind je waar je bezoekers vandaan komen. Je kunt bezoekers krijgen uit Facebook, Google search en uit direct verkeer. Wanneer je bijvoorbeeld heel veel klikken krijgt uit organische zoekresultaten dan weet je dat jij je SEO goed hebt ingesteld.

Wat vind je in de Gedrag  van Google Analytics


Onder het kopje gedrag zie je welke pagina’s bezocht worden en hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Dit kan je helpen om het pad van de bezoeker te optimaliseren. Je wilt je bezoeker van A naar B hebben om bijvoorbeeld een product te kopen.

Het pad kun je in kaart brengen en optimaliseren door bijvoorbeeld verschillende A/B tests uit te voeren.

Wat vind je in de Conversies van Google Analytics


De conversies is het meer geavanceerde deel van Google Analytics. Je kunt verschillende doelen opstellen zoals offerte aanvragen of een aankoop in je webshop.

Toby van Vuuren

Toby van Vuuren

Ook samen online resultaten behalen?

Een resultaatgerichte Wordpress website die goed gevonden wordt in Google. 

wat-betekent-fomo
Marketing
Wat betekent FOMO en hoe kan FOMO ingezet worden
hoe-word-je-een-goede-onderhandelaar
Marketing
Word in 7 stappen een top onderhandelaar
designen als een dokter
Creativiteit & Design
In zes stappen designen als een dokter

Start met online groeien

Een van onze website experts neemt contact met je op!