fbpx

Upsells en Cross sells wat is het precies?

Het zijn methoden om je omzet te verhogen. Upsells en Cross sells worden vaak toegepast op webshops maar er zijn ook mogelijkheden om dit toe te passen bij het verkopen van diensten. Maar wat is het nu precies?

Upselling

Upselling is een zelfde soort product of dienst aanbieden wat meer kost. Hierdoor stijgt je omzet. Om hier een goed voorbeeld bij te geven kun je denken aan een televisie. Je kunt er een kopen voor €500,- maar een vergelijkbare maar betere televisie kost €850,-. Omdat de potentiële koper toch in de koopfase zit is de drempel om de koper meer te laten kopen heel laag. Dit is heel gunstig want op deze manier kan je gemiddelde order dus ook omzet flink stijgen. Gaat de koper hierop in dan heb jij, zonder extra inspanning, €350,- euro meer kunnen omzetten.

Cross selling

Cross selling is een andere variant van omzet verhogen. Dit is eigenlijk niks meer dan extra producten aanbieden wat relateert aan het gekochte product. Hoe beter de producten op elkaar aansluiten hoe eerder jij extra zult verkopen. Om een goed voorbeeld te noemen kun je denken aan een telefoon die je online koopt. Vlak voordat jij wilt gaan bestellen krijg jij de pop-up in beeld met: anderen kochten dit ook. Hier wordt dan vaak een hoesje, extra oplader en panzerglass aangeboden. Omdat dit een goed aanbod is wat relateert aan jouw aankopen zul je al snel geneigd zijn te kopen waardoor je al snel €12,- tot €15,- euro uitgeeft. Wederom extra geld zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen.

Upsells en cross sells automatisch instellen

Hiervoor werd je verteld dat je extra omzet genereerd zonder iets ervoor te doen. En nee dat is geen grap natuurlijk! Bied jij een product aan via een webshop dan kunnen wij voor jou upsells en cross sells toevoegen waardoor de klant dit automatisch ziet. De klant drukt op bestellen en jij ontvangt je extra bestelling. Je kunt de data traceren om te zien hoeveel effect dit heeft op jouw omzet.

Psychologie van upselling en crosselling

Eerder vertelde we je dat de klant al in een koopproces zit. Dat betekend dat je bereid bent te kopen. Dit is een logisch proces waar je meer uit kunt halen dan je zult verwachten. Kopen is lang niet alleen de prijs maar ook betrouwbaarheid, probleem oplossen en veel meer. Wanneer de klant eenmaal de drempel over is om te gaan kopen dan is het heel makkelijk om de klant meer te laten kopen. Denk maar eens aan de laatste producten die je vaak onbewust meepakt als je boodschappen doet tijdens het afrekenen.

Resultaat van extra verkopen

Het resultaat van de extra verkopen moet je natuurlijk meten door je data te laten traceren. Maar in 98% van de gevallen levert het gemiddeld meer op dan dat het kost. Dus laat de omzet niet liggen! Wil je hierover meer advies of wil je weten hoe wij dit voor jou kunnen doen? Neem contact op en wij helpen je met het succesvol implementeren van upsells en cross sells!

Heb jij een uitdaging?

Wij werken graag mee aan jouw succes!

Bij het invullen van dit formulier geef je toestemming om contact met je op te nemen. Wil je weten hoe wij daar mee omgaan? Bekijk ons privacy verklaring.

Waar we jou mee kunnen helpen!

Alle website kennis in één organisatie! Wij helpen jou met jouw online succes.