Voordat we starten met het designen en ontwikkelen van jouw website willen we eerst weten wie je bent, wat je doet en voor wie je dat doet. De belangrijkste vraag om te beantwoorden is waarom klanten voor jou moeten kiezen. Om deze vragen te beantwoorden gaan we eerst kijken naar jouw identiteit als ondernemer en organisatie, jouw doelgroep, targets en het 5 jarenplan en naar de online marketing. De vragen beantwoorden we allemaal in de strategiefase, wat bestaat uit 10 uur vooronderzoek en een sessie bij ons op kantoor.
Identiteit; wie ben jij?
Achter elk persoon zit een interessant verhaal. Dat geldt net zo goed voor de ondernemer. Jij bent namelijk ooit gestart met een groter doel voor ogen, een missie om iets te verbeteren. Het is zonde als je dit verhaal niet direct verteld aan de buitenwereld. Mensen mogen weten wie jij bent en wat jij voor de wereld kan betekenen. Tijdens de strategiesessie kijken we naar jouw verhaal en onderzoeken we hoe we dit kunnen vertalen naar een website. Dit is een belangrijke stap in hoe jij jezelf onderscheidt van de concurrentie. Dit onderdeel wordt ook wel de personal branding van de organisatie genoemd en wij gaan je daarbij helpen.
Doelgroep; wie zijn jouw klanten?
Nu we helder hebben wat en waarom jij iets doet, moeten we ook scherp krijgen voor wie jij dit doet. Dit is namelijk enorm belangrijk in de messaging en communicatie naar de buitenwereld. Je lost vast niet een probleem op voor iedereen, althans dat hopen we niet; want dan wordt het heel lastig om je kwaliteit te waarborgen.
Als het goed is, ben je voor één specifieke groep heel belangrijk en kun je hen het beste helpen. Dit zijn overigens ook de leukste en meest rendabele klanten. Het is daarom van extreem belang dat wij deze groep in kaart brengen. Tijdens de strategiesessie zoemen we hier dus dieper op in. Wie zijn je klanten, wat doen je klanten, waarom doen ze wat ze doen, waar hangen ze uit etc.
Richting; wat is het doel?
Om je missie te bereiken zul je targets moeten halen. Misschien heb jij je doelen niet opgesteld als specifieke targets maar je weet wel dat als jij geen omzet binnenhaalt je niet veel langer door zult gaan met ondernemen. Een target kan dus een omzetdoel zijn maar ook iets als een winstdoel of declarabiliteit doel.
Nu vind je dit vrij plat want targets gaat direct om geld. Daarom willen we ook je mijlpalen in kaart brengen. Een mijlpaal is hoeveel mensen jij geholpen hebt, hoeveel impact je hebt gemaakt uitgedrukt in geld, tijd, co2 etc. of hoeveel nieuwe personeelsleden jij hebt kunnen aannemen.
Deze targets en mijlpalen brengen we in kaart met een vijfjarenplan. Waar staan we nu en waar willen we over 5 jaar staan en wat zijn alle targets en mijlpalen die we in de tussentijd willen bereiken. En let op; dit mag best ambitieus zijn, want hoe ambitieuzer jouw doelen zijn hoe meer impact jij met je organisatie kunt maken.
Marketing; hoe gaan we het bereiken?
Misschien is dit het onderdeel wat je helemaal aan het begin van dit verhaal had verwacht; want hoe halen we nieuwe business binnen. Hoe genereren we leads of verkopen we meer abonnementen via ons SAAS systeem? Je kunt dit nog niet in kaart brengen zonder de voorgaande vragen te beantwoorden.
In dit onderdeel gaan we dus kijken naar wat voor soort leads we moeten binnenhalen om jouw doelen te bereiken. Zijn dit eBook aanvragen, contactformulieren, brochure downloads of nieuwe profielen. En hoe gaan we deze leads benaderen? Doen we dit met SEO, SEA, social campagnes, offline campagnes, affiliate programma’s of meer.
Daarnaast willen we ook een helder beeld schetsen van wat ambitieus, realistisch, rendabel en impactvol is. En ‘nee’ we kunnen niet een x aantal ingevulde contactformulier per maand garanderen. We kunnen alles in onze macht doen om jouw missie te bereiken.
Website; hoe gaan we het inrichten?
De laatste en meest belangrijke stap van het proces “hoe gaan we jouw website inrichten”? Een vraag die onmogelijk te beantwoorden is wanneer de voorgaande vragen niet beantwoord zijn. Na deze stap weet je exact wat we doen, voor wie we het doen, waarom we het doen, welke targets we kunnen en gaan bereiken en hoe we het gaan doen. Klinkt goed, toch?