Waarom remarketing gebruiken?
Er zijn maar weinig mensen die direct bij hun eerste bezoek aan een website tot een aankoop (conversie) overgaan. Ze zoeken online verder naar een betere deal, ze vergelijken prijzen of ze twijfelen nog over de aankoop. Ook kan er van alles tussendoor komen wat de conversie in de weg zit. Mensen hebben het druk… En dat is nu precies waarom remarketing een effectieve tool kan zijn om je conversie te verhogen. Mensen die al interesse hebben getoond in jouw product of dienst, trek je met remarketing net over die streep. Het kan een essentieel onderdeel zijn van de customer journey. De reis die jouw klant aflegt om tot aankoop over te gaan.
Link: https://purplebird.nl/online-marketing-uitbesteden/
Remarketing of retargeting?
Ben je nou aan het remarketen of aan het retargeten? Deze twee termen kom je online allebei tegen, en ze betekenen ook ongeveer hetzelfde. Oorspronkelijk was er wel een subtiel verschil. Remarketing is in principe meer ‘gepersonaliseerd’ en vereist een bepaalde ‘band’ met de klant. Je moet bijvoorbeeld beschikken over iemands mailadres. Zo kun je iemand persoonlijk een reminder sturen via de mail.
Bijvoorbeeld als hij zijn winkelmandje op jouw site heeft gevuld, maar nog niet heeft afgerekend. Retargeting gaat alleen over advertenties die de klant online te zien krijgt. Tegenwoordig wordt remarketing als parapluterm gebruikt voor beide manieren van opnieuw aandacht vragen voor jouw product of dienst.
Dynamische remarketing
Stel, je bent op zoek naar een nieuwe jas. Je googelt wat en komt op een aantal sites terecht die jassen verkopen. Je klikt en klikt, en vindt uiteindelijk een bepaalde jas die je wel aanspreekt. Maar dan word je gebeld, je moet de deur uit of je kinderen komen thuis uit school. Kortom, je zoektocht wordt gestaakt. Je vergeet de jas. De volgende dag google je opnieuw naar jassen. En dan zie je een advertentie van precies de jas die jij leuk vond (dynamische remarketing). Je klikt en bent weer op de site waar je gister de jas had gezien die je aansprak. De kans dat je hem nu ook daadwerkelijk koopt is een stuk groter geworden.
Banners en korting
Het kan ook zijn dat je helemaal niet meer met jassen bezig bent. Je googelt op iets heel anders en komt op een willekeurige site terecht waar banners staan. Heel ‘toevallig’ staat daar een banner van de jas die jij gisteren nog hebt gezien! Dat herinnert je aan je zoektocht van gisteren, de jas staat weer bovenaan je to-do-lijstje.
Of: je was al bijna die jas aan het kopen, hij zat al in je winkelwagentje. Je had zelfs je mailadres al ingevuld, alleen nog niet dat laatste stapje gezet. Dan kun je zomaar de volgende dag een mail krijgen met een reminder. En als je mazzel hebt, krijg je direct wat korting als je alsnog je winkelwagentje afrekent. Is dat even mooi meegenomen!
Attente reminder of stalkergedrag?
De situatie zoals hierboven geschetst, is natuurlijk die van een ideale wereld. Waarin jouw potentiële klanten alleen maar blij en gelukkig worden van jouw subtiele en minder subtiele duwtjes terug de salesfunnel (het aankoopproces) in. Maar in de praktijk is er een dunne scheidslijn tussen een attente reminder en stalkergedrag.
Als op alle websites waar je op rondkijkt advertenties oppoppen van die bewuste jas, kun je je nogal ‘bekeken’ voelen. Alsof al je handelingen nauwgezet in de gaten worden gehouden door Big Brother. Ook kan het ontzettend irritant zijn als je steeds advertenties ziet van een jas die je allang hebt gekocht! Of die je bij nader inzien toch niet zo leuk vindt. Zorg er dus voor dat jouw remarketingcampagne geen stalkercampagne wordt. Want daarmee verlies je meer klanten dan dat je ze behoudt.
Hoe houd je het ‘netjes’?
Waak ervoor om al te persoonlijk te worden. Heeft iemand gezocht op een bepaalde waterdichte jas, stuur dan niet alleen advertenties van die specifieke jas (de zogenaamde dynamische remarketing). Dat lijkt misschien tegenstrijdig, want dat is toch wat de klant wil? Toch kan dat irritatie opwekken. Laat dus bijvoorbeeld méér waterdichte jassen zien van verschillende merken. Of laat méér producten zien dan alleen die jas van dat bewuste merk, doe er bijpassende waterdichte schoenen bij.
Zo voelen de advertenties meer behulpzaam, dan als een agressief uithangbord waarop ‘KOOP MIJ!’ staat te knipperen in neonletters. Bovendien voelt het minder ‘persoonlijk’ omdat er verschillende producten worden getoond, ook producten waar nog niet eerder op was gezocht.
Remarketing frequency cap
Een tweede belangrijke voorwaarde om niet ‘irritant’ te worden, is het instellen van een maximum aantal advertenties per persoon: een frequency cap. Een maximum aantal per dag, en een maximum aantal dagen. Overdrijf het niet. Want remarketing kan tegen je werken als je klanten het eerder storend vinden dan prettig. Het kan per product verschillen hoe vaak je iemand nog een advertentie laat zien. Gaat het om een impulsaankoop? Dan mag de frequentie best even wat hoger zijn. Gaat het om een grote aankoop waarvoor mensen de tijd willen nemen? Neem jij dan ook je tijd, en las een paar dagen rust in tussen de advertenties.
Wanneer stop je ermee?
Last but not least: zodra de aankoop is gedaan, stop je met remarketing! Want weinig is zo irritant als advertenties van die jas die je allang in de kast hebt hangen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand inmiddels zijn aankoop ergens anders heeft gedaan. Stel daarom een bepaalde looptijd in per type remarketingcampagne. Gebaseerd op de gemiddelde tijd die iemand nodig heeft om tot een aankoop over te gaan van dat specifieke product.
Remarketing hoeft overigens niet alleen ingezet te worden door webshops met ‘tastbare’ aankopen. Ook bijvoorbeeld reisbureaus of bedrijven met andere diensten kunnen remarketing prima inzetten. Ook over een langere periode. Ben je schoorsteenveger en is het weer die tijd van het jaar? Stuur al je eerdere klanten een reminder; dat is ook remarketing!
Remarketing tag
Hoe werkt het technisch gezien? Op elke pagina van je website kun je een remarketing tag plaatsen. Deze tags (of ‘scripts’) onthouden geanonimiseerde informatie over je websitebezoekers. Waar hebben ze op geklikt? Hoe lang waren ze op je site? Op welke pagina? Welke producten zijn bekeken? etc. Al deze informatie komt (tijdelijk) in een remarketinglijst terecht.
Jij bepaalt met die lijst onder welke voorwaarden welke klant op welke manier wordt benaderd met een remarketingcampagne. Wil je alleen klanten een reminder sturen die hun winkelwagentje gevuld hebben achtergelaten? Dan stel je dat in. Wil je iedereen die een bepaald product heeft bekeken opnieuw benaderen met specifieke advertenties van dat product? Dat kan ook. Of stuur je iedereen die jouw website heeft bezocht, ongeacht hoe lang en waarvoor, een remarketingcampagne over jouw website? Het is aan jou.
Remarketingkanalen
Wil je bijvoorbeeld je potentiële klant ‘remarketen’ via Facebook en Instagram? Dan plaats je een remarketing tag die daaraan is gelinkt. Wil je ook Google Ads of LinkedIn inzetten? Dan plaats je daarvoor ook weer een aparte tag. Kortom, elk kanaal dat jij wil gebruiken om je websitebezoeker opnieuw te benaderen, heeft zijn eigen remarketing tag nodig op jouw sitepagina’s.
Met behulp van cookies (waar je klant toestemming voor moet geven) wordt voor een bepaalde periode onthouden welk zoekgedrag hoort bij welke bezoeker. Vervolgens worden de gewenste advertenties of acties heel gericht alleen online aan die persoon getoond. Denk dus ook zeker goed na over welk kanaal het beste past bij jouw product én bij jouw klanten.
***
Wil jij remarketing in gaan zetten om de conversie op jouw site te verhogen? Wil je deze tool zo efficiënt en effectief mogelijk gebruiken, zonder je klanten af te schrikken? Wij kunnen jou helpen om de ideale balans te vinden en jouw conversie met behulp van remarketing te vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat redefined. voor jou kan betekenen.