Nuttige wetenswaardigheden over Instagram
Wanneer je overweegt social media marketing in te zetten, is het logisch dat je meteen aan Instagram ads denkt. Dit nog steeds groeiende netwerk wordt door meer dan een miljard mensen over de hele wereld gebruikt. Ongeveer 500 miljoen daarvan zijn dagelijkse gebruikers. Verder heeft naar schatting pakweg de helft van de 17 miljoen Nederlanders een Instagram-account.
Rond de 80 procent van de leden heeft een leeftijd van tussen de 18 en de 45 jaar. Instagram is dus geliefd onder een relatief jong publiek, maar het zijn zeker niet alleen tieners of studenten die van dit medium gebruikmaken. Het grote potentiële bereik van Instagram is dan ook een belangrijke reden om aan Instagram ads te gaan doen. Andere goede redenen lees je in de volgende alinea.
7 goede redenen om via Instagram te adverteren
Om deze zeven redenen zou je door te adverteren op Instagram een goede keuze maken:
- Zoals hierboven al aangehaald: met Instagram ads kun je enorm veel mensen bereiken en dus je naamsbekendheid flink vergroten.
- Ondanks het grote potentiële bereik kun je met Instagram zeer gericht adverteren. Van Instagram-gebruikers zijn namelijk behoorlijk precieze gegevens te achterhalen. Dat maakt het mogelijk gepersonaliseerd te promoten op Instagram.
- Advertenties hebben in Instagram dezelfde opmaak als een ‘normale’ post. Dat zorgt ervoor dat gebruikers je advertentie minder snel zullen negeren.
- Via Instagram ads kun je interactie – en daarmee een hogere betrokkenheid bij je doelgroep – teweegbrengen.
- Veel van de jonge gebruikers van Instagram zijn visueel ingesteld. Op tekstueel gebied kun je het dus gerust simpel houden. Een kernachtige boodschap met een call-to-action volstaat.
- Door een hashtag aan je advertentie toe te voegen kun je op eenvoudige wijze het bereik van je advertentie vergroten.
- Instagram adverteren valt qua kosten erg mee. Over dit onderwerp vind je verderop in dit artikel meer informatie.
Wat zijn de nadelen aan adverteren op Instagram?
Voordat je mogelijk aan Instagram ads begint, is het natuurlijk ook belangrijk op de hoogte te zijn van de nadelen en valkuilen. Welnu, online marketeers beschouwen het vaak als nadeel dat het veel tijd kost om Instagram campagnes te onderhouden. Dit komt mede doordat fanatieke volgers min of meer verwachten dat je regelmatig met ‘iets nieuws’ komt. Daarnaast leidt adverteren via Instagram niet altijd tot snelle, concrete resultaten. Instagram is immers bij uitstek een kanaal dat gebruikt wordt om beeldmateriaal te bekijken. Een inspiratiekanaal dus, waarop je met advertenties doorgaans over de wat langere termijn succes kunt hebben.
Welke mogelijkheden heb je op social media?
In je social media strategie is het slim om rekening te houden met de verschillende manieren waarop je social media kunnen worden ingezet. De bestaande technieken kun je min of meer onderverdelen in twee categorieën. Hieronder gaan we hier dieper op in.
Welke soorten advertenties zijn er?</
Bij het advertentiebeheer op Instagram zul je merken dat je als adverteerder verschillende soorten advertenties kunt inzetten. Hieronder worden deze advertentievormen benoemd.
Basisadvertentie onder de Instagram ads: single image ads
Een single image ad is de meest eenvoudige advertentievorm die Instagram biedt. Een dergelijke advertentie bestaat louter uit een foto met een klein stukje tekst (eventueel met emoji’s) eronder.
Video ads en reels ads
Hierbij gaat het om een advertentie in de vorm van een video. Deze video mag hooguit een minuut lang zijn. Om de aandacht van je publiek niet te verliezen, is het zaak de video kort te houden. Ook een video ad kan van een stukje tekst worden voorzien.
Een reel ad is vervolgens een variant van een video ad. Je reel ad wordt getoond in de reels-feed, oftewel het deel van Instagram waar louter korte video’s worden getoond.
Carousel ads
Een carousel ad is heel wat spectaculairder dan de Instagram ads die we hierboven noemden. Bij een carousel ad kun je als gebruiker namelijk swipen binnen een serie van maximaal tien foto’s en/of video’s. Je kunt de carousel zowel in de feed als in de stories plaatsen. Bovendien kun je de gebruiker laten doorklikken naar je eigen website.
Story ads
Een story ad is een advertentie die specifiek bedoeld is om tussen de stories van de gebruiker te plaatsen. Interessant daaraan is dat de stories het vaakst worden bekeken door Instagram-gebruikers. Een story ad levert dan ook betrekkelijk veel interactie en respons op. Tip: probeer je story ad niet te laten ogen als advertentie. Je bijdrage wordt dan minder snel als advertentie beoordeeld door de gebruiker.
Shopping ads
Shopping ads zijn tenslotte advertenties waarmee je direct producten uit je webshop kunt tonen in de feed van een Instagram-gebruiker. Deze heeft hiermee de mogelijkheid direct bij jou te shoppen, en dat zonder Instagram daadwerkelijk te hoeven verlaten.
Let op deze aspecten bij je Instagram ads
Je merkt het al: op het gebied van Instagram ads zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid. Om de juiste keuzes te maken is het raadzaam je goed voor te bereiden. Gelukkig helpt Facebook Ads Manager – het programma waarmee je campagnes lopen – je daar een handje bij. Zo vraagt dit programma je om bepaalde keuzes te maken, om zo de instellingen van je Instagram advertenties te optimaliseren. De volgende aspecten komen onder meer aan bod:
- Wat is het doel om te promoten op Instagram? Hierbij kun je aangeven voor het vergroten van naamsbekendheid, het ontlokken van meer betrokkenheid of het verhogen van je conversie.
- Wat is je doelgroep? Uiteraard hoor je je doelgroep(en) te hebben beschreven in je (strategische) bedrijfsplan en/of marketingplan, maar voor je Instagram ads kun je zoals gezegd zeer doelgericht adverteren.
- Waar en hoe wil je je advertentie precies plaatsen?
Los van dat het belangrijk is om doordachte antwoorden te vinden op bovenstaande vragen, is het slim na te gaan welke van je ‘organische’ berichten het tot nu toe goed deden op Instagram. Probeer dan ook voort te borduren op content waarvan bleek dat het aansloeg bij je doelgroep.
Hoeveel kost adverteren op Instagram?
Hoeveel het precies kost om te adverteren op Instagram, is op voorhand lastig te zeggen. De hoogte van de kosten hangt van een aantal factoren af. Zo heeft uiteraard het type advertentie invloed op de kosten, net als de looptijd en de plek(ken) waar je deze advertentie plaatst. Verder hangt de prijs af van de omvang en de populariteit van de doelgroep die je kiest en op wie je exact target. Ook de tijd van het jaar kan een rol spelen, zeker als je regelrecht inzet op meer verkopen via je webshop.
Uiteindelijk kun je er als adverteerder op rekenen dat je voor duizend weergaven slechts enkele euro’s hoeft te betalen. Daar bovenop betaal je grofweg tussen de tien cent en de twee euro per keer dat een bezoeker doorklikt naar je website.
Natuurlijk komen er ook personeelskosten bij kijken als je je gaat richten op Instagram ads. Advertentiebeheer op Instagram is immers tijdrovend. Deze klus onder gunstige voorwaarden uitbesteden – bijvoorbeeld aan een deskundig online marketingbureau als redefined. – behoort vanzelfsprekend ook tot de mogelijkheden.