Het belang van een social media strategie
Wie serieus aan de slag wil met marketing via social media, doet er dus goed aan eerst een doordachte social media strategie te ontwikkelen. Zonder social media strategie zou je namelijk in feite op goed geluk te werk gaan. Dat kan goed aflopen, maar de kans op succes is veel groter als je voorbereid bent. Met een sterke social media strategie weet je bijvoorbeeld waarom je welke platforms gaat inzetten en wanneer. Wat zo’n strategisch plan nog meer bevat? Dat lees je in de volgende alinea.
6 onmisbare onderdelen voor een strategisch plan
Een compleet uitgewerkte social media strategie is doorgaans enkele tientallen pagina’s lang. Logisch, want zo’n strategisch plan bevat veel belangrijke informatie. Volgens ons moeten in dit document in ieder geval de volgende zes onderdelen zijn opgenomen:
- De social media strategie begint met de uitgangssituatie, ook wel nulmeting genoemd. Hierin wordt onder meer beschreven welke marketingkanalen momenteel worden ingezet voor welke producten en merken. Ook wordt een beeld geschetst van de concurrentie en de huidige activiteiten op social media.
- De doelstellingen. Voorbeelden van logische doelstellingen in een social media strategie zijn het verhogen van de omzet, het vergroten van het aantal leads en het verbeteren van je zichtbaarheid en klanttevredenheid. Let op, deze doelstellingen moeten concreet worden geformuleerd en meetbaar zijn. Je moet gaandeweg namelijk wel kunnen toetsen of je de gestelde doelen behaalt. Bovendien moet je kunnen nagaan of bepaalde werkzaamheden en activiteiten wel echt bijdragen aan het realiseren van je doelstellingen.
- Een duidelijke doelgroepomschrijving. Hierin beschrijf je welke mensen tot je doelgroep(en) behoren en welke interesses ze hebben.
- De in te zetten social media kanalen. Voorbeelden van veel gebruikte kanalen zijn Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn, Youtube, Snapchat, Pinterest en Tumblr. Uiteraard houd je met je keuzes rekening met je doelgroep, en richt je je op de kanalen waar jouw (potentiële) klanten vooral actief zijn. Dat is belangrijk, want bij LinkedIn marketing komt heel wat anders kijken dan bij pakweg Instagram marketing, en Instagram ads dienen aan andere voorwaarden te voldoen dan Twitter ads.
- De te verspreiden informatie. Dit hoeft in de social media strategie niet tot in detail worden uitgewerkt, maar het is wel zinvol om te beschrijven wat de essentie moet zijn van de content die je op social media plaatst. Dit moet leiden tot een bepaalde herkenbaarheid bij de consument.
- Waar wil je je klanten toe aanzetten met marketing via social media, en op welke manier?
Om deze 8 redenen is het slim aan social media marketing te doen
Het opstellen van een uitgebreide social media strategie is het gevolg van je wens om je als bedrijf op social media te profileren. Dat je die wens hebt is maar wat logisch, want met social media marketing kun je veel bereiken:
- Met social media vergroot je het bereik, de zichtbaarheid en de naamsbekendheid van je bedrijf.
- Je genereert via je social media kanalen meer websiteverkeer, zeker als je op een slimme manier linkjes naar je site weet te delen.
- Mede door het vorige punt werk je aan een sterker linkprofiel, en dus aan een hogere positie in de rankings van online zoekmachines.
- Je komt op je socials rechtstreeks in contact met je klanten. Zo kom je te weten wat er zoal speelt onder mensen die tot je doelgroep behoren.
- Plaatst een klant eens een kritisch bericht op je pagina? Dan kun je daar gelijk op reageren. Zo haal je de angel uit de onvrede, én kunnen andere klanten zien dat je klachten serieus neemt en probeert jezelf te verbeteren.
- Via diverse social media kun je zeer gericht adverteren.
- Uit onderzoek blijkt dat als mensen de social media pagina’s van een bedrijf actief volgen, de kans groter is dat zij bij dat bedrijf hun producten kopen. Dit komt vooral door de verbondenheid die gelijkgestemde consumenten voelen in een levendige social media community.
- Afgezien van de tijd die je erin investeert, maak je met social media marketing geen kosten, tenzij je ook adverteert en/of je je social media marketing gaat uitbesteden.
Welke mogelijkheden heb je op social media?
In je social media strategie is het slim om rekening te houden met de verschillende manieren waarop je social media kunnen worden ingezet. De bestaande technieken kun je min of meer onderverdelen in twee categorieën. Hieronder gaan we hier dieper op in.
Interactie teweegbrengen
Bij marketing via social media draait het meestal vooral om het teweegbrengen van interactie. Hiermee bedoelen we interactie tussen het bedrijf en de klant, maar ook tussen klanten onderling. Dit hoofddoel kun je op de volgende manieren bereiken:
- Lanceer je een nieuw product? Deel dit via je social media.
- Breng af en toe een bestaand product opnieuw onder de aandacht.
- Schrijf een blog, plaats deze op je website en maak volgers hier via social media attent op.
- Organiseer zo nu en dan een win- of kortingsactie.
- Nodig je volgers eens proactief uit om feedback te geven.
- Deel nieuwtjes en interessante wetenswaardigheden uit je organisatie of uit het werkveld.
- Reageer actief op recensies en berichten van je volgers.
Voor welke technieken je ook kiest, essentieel is om vaak iets van je te laten horen. Deze regelmaat stimuleert immers blijvende interesse bij je volgers. Plan daarom vooruit welke berichten je sowieso gaat plaatsen en wanneer. Het kan handig zijn hiervoor een social media kalender te creëren.
Adverteren
Social media bieden uitgebreide mogelijkheden om tegen betaling te adverteren. Gunstig aan dergelijke social media campagnes is dat het in financieel opzicht laagdrempelig is. Daar komt nog bij dat je zelf kunt bepalen welke consumenten je advertentie te zien krijgen. Natuurlijk kies je dan juist voor mensen die qua woonplaats, aankoopgeschiedenis en/of interesses het best aansluiten bij het product dat je wilt verkopen. Een social media advertentie kan daarnaast bestaan uit bijvoorbeeld een video of ‘stilstaand’ beeldmateriaal.
Er komt veel bij kijken als je maximaal profijt wilt hebben van adverteren via social media. Zaken als Facebook adverteren uitbesteden kan dan ook verstandig zijn. Lees verder om daar het fijne van te weten.
Social media marketing: uitbesteden of in eigen beheer houden?
Wie een social media strategie wil uiteenzetten en uitvoeren, stelt zich al snel de vraag wie de bijbehorende taken moet gaan uitvoeren. Over het algemeen zie je dat grote bedrijven veelal een eigen marketingafdeling hebben, en daar social media marketing kunnen onderbrengen. Middelgrote en kleine bedrijven kiezen juist vaker voor uitbesteding aan een deskundig online marketingbureau. Dat kan zorgen voor hogere social media marketing kosten, maar je hebt hier ook volop profijt van:
- Zeker als niemand in je organisatie specifieke kennis en ervaring heeft, is social media marketing een tijdrovende bezigheid. Uitbesteding leidt dan tot een grote tijdsbesparing.
- Je weet zeker dat je social media campagnes constant netjes worden bijgehouden.
- Er wordt voor gezorgd dat er met regelmaat nieuwe berichten worden geplaatst op je kanalen.
- Kies je voor Facebook adverteren? Uitbesteden zorgt ook dan voor een grote kans op succes.
- Je kunt een beroep doen op professionele designers die de fraaiste Twitter ads en Instagram ads voor je creëren.
- Een bureau met uitgebreide expertise heeft zowel kennis van social media marketing op consumentenniveau (zoals Instagram marketing) als op zakelijk niveau (bijvoorbeeld LinkedIn marketing).