Fomo betekent Fear Of Missing Out. Wat anders verwoord kan worden als de angst om iets te verliezen. In veel situaties moeten wij keuzes maken en als mensen zijn we vaak bang om de verkeerde keuze te maken.
Dit komt in heel veel situaties voor, dit was goed te zien wanneer de Bitcoin in het nieuws verscheen. De waarde van de Bitcoin bleef maar stijgen en iedereen wilde erin investeren omdat ze bang waren om de boot te missen. Dit is dus een klassiek voorbeeld van FOMO.
Waarom werkt Fear Of Missing Out zo goed
Wij mensen vinden het veel vervelender om iets te verliezen dan om iets te winnen. Stel je voor dat je net duizend euro hebt gewonnen. En de host vraagt je of je een gok wilt nemen op kop of munt. Kop is het bedrag verdubbelen en munt is het complete bedrag verliezen. Welke keuze zou jij maken?
Waarschijnlijk kies je ervoor om de gok niet te nemen. Je wilt immers de duizend euro niet verliezen ook al is de kans 50/50.
Nu FOMO bekend is als marketingtruckje zie je het steeds vaker terugkomen. Misschien heb je het zelf wel eens gezien. Als je tickets wil kopen staat er een bericht “bijna uitverkocht”. Grotendeels van de bezoekers zorgen er dan wel voor dat ze snel betalen.
Hoe kan FOMO ingezet worden
Stel je voor dat jij producten verkoopt via een webshop. Laten we het klassieke voorbeeld van een schoenenwinkel gebruiken. Jij verkoop schoenen via een online winkel en je ziet dat veel bezoekers wel je productpagina bezoeken maar besluiten niet te kopen.
Dit is een heel goed voorbeeld waar FOMO gebruikt kan worden. Je geeft de schoenen 10% korting en je zet er vervolgens een timer dat terugtelt van 8 uur naar nul.
Je zult zien dat de sales zullen stijgen omdat mensen de die de schoenen overwegen niet de korting willen verliezen.