8 april 2023
Marketing

Online marketingstrategie: 5 onmisbare basistips!

Als je als ondernemer een social media strategie uiteenzet, dan kun je deze niet los zien van je algehele marketingstrategie. Aan de hand van laatstgenoemde formuleer je doelstellingen die je specifiek via social media wilt bereiken. Daar koppel je vervolgens concrete actiepunten aan.

Toby van Vuuren

Eigenaar & Marketing

1: Waar sta jij voor?

Allereerst is het belangrijk dat je je eigen bedrijf onder de loep neemt. Waar sta je voor? Wat wil je uitdragen? Hoe wil je dat klanten jou zien? Als je dat in kaart hebt, staat in het verlengde dat je nadenkt over hoe je dat gaat bereiken. Dus: wat wil je bereiken met je online marketingstrategie? Gaat het je alleen om meer naamsbekendheid? Wil je meer traffic genereren naar je website? Of verwacht je daadwerkelijk een hogere omzet? En hoe snel verwacht je dat? Hoe specifieker je je eigen bedrijf in kaart hebt, hoe realistischer je plan. En hoe effectiever straks je online marketingcampagne zal zijn. Altijd slim om je plan vanaf het begin volgens het jou misschien al bekende SMART-principe op te zetten:

S=Specifiek

M=Meetbaar

A=Acceptabel

R=Realistisch

T=Tijdgebonden

2: Voor wie doe je het?

Nu je weet wie je zelf bent als bedrijf, en wat je wil bereiken met je online marketing, is het nu de beurt aan je klanten. Voor wie doe je het eigenlijk? Je denkt misschien dat je een redelijk beeld hebt van wie jouw (potentiële) klanten zijn. Maar weet je ook waar hun interesses nog meer liggen? Welke tijdschriften of kranten ze online lezen, waar ze verder in geïnteresseerd zijn? Gebruiken ze social media, en zo ja, welke social media dan? TikTok of Facebook? LinkedIn of Instagram? Als jij je doelgroep goed in beeld hebt, weet je ook beter waar je online je pijlen op moet richten. En heeft bijvoorbeeld je social media campagne ook echt effect.

Creëer een persona

Je kunt zelfs een ‘fake-persoon’ bedenken, gebaseerd op wat je weet van jouw doelgroep. Dat noem je een persona. Je verzint een fictief personage inclusief hobby’s, bezigheden, gezinssamenstelling, werk, inkomen, noem maar op. En geeft hem of haar een naam. Laten we zeggen in dit geval ‘Iris’. Een persona kan je houvast geven bij het opstellen van een online marketingstrategie. Is dit iets voor ‘Iris’? Zo maak je het jezelf makkelijker om vast te houden aan een effectieve strategie.

3: Wie doet hetzelfde als jij?

Het is natuurlijk leuk om je bedrijfje in hippe teenslippers gemaakt van oude fietsbanden online te promoten. Maar als er nog dertig bedrijven zijn die dezelfde teenslippers in de online markt hebben, wordt het lastig. Het is dus goed om je te realiseren wie je concurrentie is. En wat jouw positie is ten opzichte van die concurrenten. Zijn zij goedkoper? Ben jij duurzamer? Heb jij een USP (een Unique Selling Point) die je kunt inzetten in je marketingcampagne? Heb je die nog niet, zorg dan dat je die krijgt! Waarin kun jij je onderscheiden? Doe onderzoek naar de markt waarin jij je begeeft. Breng je directe concurrentie in kaart en bekijk wat zij voor online marketingstrategie hebben. Kun je daar iets van leren? Of zie jij mogelijkheden om het beter aan te pakken? Hoe laat je jouw bedrijf opvallen, naast al die andere die ook om aandacht vragen?

4: Wat ga je precies doen?

Dit is natuurlijk, na al je voorwerk, de leukste en meest uitgebreide stap van je online marketingstrategie. Welke online marketingkanalen ga je inzetten? Want het zijn er nogal wat! Dit heeft uiteraard alles te maken met je doelgroep, met je persona, met ‘Iris’. Want als ‘Iris’ nooit op Instagram zit, hoef je die ook niet mee te nemen in je online marketingcampagne. Hieronder volgt een lijstje met mogelijke online marketingkanalen. En een beknopte beschrijving. Houd onze website in de gaten voor artikelen die dieper ingaan op specifieke campagnes via deze kanalen!

Online marketingkanalen

  • Zoekmachine marketing (bv via Google of Bing): hiervoor optimaliseer je jouw eigen website zodat je goed gevonden wordt op zoekwoorden (betaald en onbetaald). Hieronder valt uiteraard ook marketing via Google Ads (voorheen Adwords) (een technologie waardoor jouw advertenties op het juiste moment de juiste mensen bereiken).
  • Social media marketing: hieronder vallen alle social media die je kunt bedenken. Belangrijk hierbij is dus wel om na te denken over welke social media passen bij jouw doelgroep, bij jouw ‘Iris’. Adverteren via social media is één van de opties binnen deze strategie. Bedenk wel dat je een duidelijke social media strategie opzet voordat je begint met social media campagnes.
  • Content marketing: is het online verspreiden van waardevolle content aan jouw doelgroep, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Betekenisvolle inhoudelijke informatie dus, die jouw bedrijf en jouw product beter in de markt zet.
  • E-mail marketing: heb je de mailadressen van klanten en leads (potentiële klanten) verzameld? Bijvoorbeeld omdat ze een aankoop hebben gedaan, offerte hebben aangevraagd, zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief? Dan kun je een e-mail marketingcampagne uitvoeren. Met bijvoorbeeld een specifieke tijdelijke kortingsactie.
  • Viral marketing: jouw bedrijfsnaam of product verspreidt zich als de nieuwste Covidbesmetting… Als ziekte misschien niet zo fijn, maar voor een product wel. Van persoon tot persoon wordt de boodschap over jouw product doorgegeven. Via bestaande netwerken.
  • Affiliate marketing of B2B marketing: B2B staat voor: business-to-business, hierbij werk je samen met bevriende bedrijven/websites. Zij plaatsen bijvoorbeeld een link naar jou op hun website en voor elke aankoop via die link, krijgen zij weer wat terug van jou.
  • Influencer marketing: de naam zegt het al: een influencer die goed ligt bij jouw doelgroep, laat je je jouw product promoten door bijvoorbeeld een review te plaatsen in de vorm van een vlog.
  • Remarketing: is het gericht adverteren om jouw bedrijf, producten en/of diensten nog een keer onder de aandacht te brengen. En dan specifiek bij mensen die daar al eens interesse voor hebben getoond. Lees meer over effectieve remarketing in dit artikel.

online marketing strategie

5: Hoe gaat het ermee?

Je hebt nu in beeld wat je als bedrijf te bieden hebt. Je weet ook hoe je wil gaan groeien en wat je uiteindelijke doel is. Je weet wie je klanten zijn en je weet hoe je ze moet bereiken. Je hebt campagnes uitstaan op online marketingkanalen die voor jouw ‘Iris’ relevant zijn. Maar… nu moet je nog wel even checken of jouw uitgedachte online marketingstrategie in de praktijk ook werkt. Maak dus alles wat je doet meetbaar! Zoals stap 2 al zegt in de SMART-methode: meten is weten! Google Analytics is bijvoorbeeld een handige tool om het effect van je online marketingactiviteiten te zien. Zo houd je een vinger aan de pols. Heeft een bepaalde campagne niet het gewenste effect? Ga er dan niet te lang mee door. Verspil geen geld, tijd en energie aan online marketingcampagnes die niet (voldoende) effect hebben.

Wil jij een effectieve online marketingstrategie uitdenken en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat redefined. voor jou kan betekenen.

Geschreven door:

Toby van Vuuren

Wat zijn de verschillende soorten community kanalen | complete uitleg 2023
Is het maken van een keuze nog een stap te ver?...
Hoe laat je een online community groeien | complete uitleg 2023
Als eerst moet jij jezelf en de markt goed kennen. Ben...
Website ontwikkeling – 6 belangrijke factoren om rekening mee te houden
Website ontwikkeling; denk als jouw bezoeker Bij websiteontwikkeling komen veel verschillende...
× Stel direct je vraag