1. Waar Sta Jij Voor?
Allereerst is het belangrijk om je eigen bedrijf onder de loep te nemen. Waar staan jullie voor? Wat willen jullie uitdragen? Hoe willen jullie dat klanten jullie zien? Als je dat helder hebt, denk je na over hoe je dat gaat bereiken. Dus: wat wil je bereiken met je online marketingstrategie? Meer naamsbekendheid? Meer traffic naar je website? Of een hogere omzet? En hoe snel verwacht je dat?
Hoe specifieker je je bedrijf in kaart hebt, hoe realistischer je plan. En hoe effectiever je online marketingcampagne zal zijn. Het is slim om je plan vanaf het begin volgens het SMART-principe op te zetten:
- Specifiek: Wees duidelijk in wat je wilt bereiken.
- Meetbaar: Zorg dat je resultaten kunt meten.
- Acceptabel: Doelen moeten haalbaar zijn voor je team.
- Realistisch: Stel doelen die binnen je mogelijkheden liggen.
- Tijdgebonden: Geef jezelf een deadline.
Tip: Wil je meer weten over het optimaliseren van je website? Lees dan ons artikel over 10 tips voor een goede website.
2. Voor Wie Doe Je Het?
Nu je weet wie je zelf bent als bedrijf en wat je wilt bereiken met je online marketing, is het tijd om je klanten centraal te stellen. Voor wie doen jullie het eigenlijk? Misschien denk je dat je een goed beeld hebt van je (potentiële) klanten. Maar weet je ook waar hun interesses liggen? Welke websites ze bezoeken? Gebruiken ze social media, en zo ja, welke platforms? TikTok, Facebook, LinkedIn of Instagram?
Als je je doelgroep goed in beeld hebt, weet je beter waar je online je pijlen op moet richten. En zo heeft je social media campagne ook echt effect.
Creëer een Persona
Je kunt zelfs een fictief personage bedenken, gebaseerd op wat je weet van je doelgroep. Dat noemen we een persona. Je verzint een personage inclusief hobby’s, bezigheden, gezinssamenstelling, werk, inkomen, noem maar op. Geef hem of haar een naam, bijvoorbeeld ‘Iris’. Een persona kan je houvast geven bij het opstellen van je online marketingstrategie. Is dit iets voor Iris? Zo maak je het jezelf makkelijker om vast te houden aan een effectieve strategie.
Interessant: Ontdek hoe je een online community bouwt om je doelgroep nog beter te bereiken.
3. Wie Doet Hetzelfde Als Jij?
Het is natuurlijk leuk om je bedrijf in hippe teenslippers van oude fietsbanden online te promoten. Maar als er nog dertig bedrijven zijn die dezelfde slippers aanbieden, wordt het lastig. Het is dus goed om te realiseren wie je concurrentie is en wat jouw positie is ten opzichte van hen. Zijn zij goedkoper? Ben jij duurzamer? Heb je een uniek verkoopargument (USP) dat je kunt inzetten in je marketingcampagne? Zo niet, zorg dan dat je er één krijgt!
Doe onderzoek naar de markt waarin je je begeeft. Breng je directe concurrenten in kaart en bekijk wat hun online marketingstrategieën zijn. Kun je daar iets van leren? Zie je mogelijkheden om het beter aan te pakken? Hoe laat je jouw bedrijf opvallen tussen al die anderen die ook om aandacht vragen?
Lees ook: 8 tips bij het kiezen van een marketingbureau om je concurrentievoordeel te vergroten.
4. Wat Ga Je Precies Doen?
Na al je voorwerk is dit natuurlijk de leukste stap: bepalen welke online marketingkanalen je gaat inzetten. Het zijn er nogal wat! Dit hangt uiteraard samen met je doelgroep, je persona, je ‘Iris’. Als Iris nooit op Instagram zit, hoef je dat platform niet mee te nemen in je online marketingcampagne.
Online Marketingkanalen
- Zoekmachinemarketing: Optimaliseer je website voor betere vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Denk aan zowel SEO als SEA. Meer weten? Bekijk onze SEO-diensten.
- Social Media Marketing: Gebruik platforms die passen bij je doelgroep. Adverteren via social media is een effectieve manier om je bereik te vergroten.
- Content Marketing: Verspreid waardevolle content aan je doelgroep, bijvoorbeeld in de vorm van blogs. Dit versterkt je positie als expert in je vakgebied.
- E-mail Marketing: Gebruik verzamelde e-mailadressen voor gerichte campagnes. Bijvoorbeeld met tijdelijke kortingsacties of nieuwsbrieven.
- Viral Marketing: Creëer content die mensen graag delen, zodat je boodschap zich als een lopend vuurtje verspreidt.
- Affiliate Marketing: Werk samen met andere bedrijven die jouw producten of diensten promoten in ruil voor een commissie.
- Influencer Marketing: Laat influencers je product promoten bij hun volgers.
- Remarketing: Breng je producten en diensten opnieuw onder de aandacht bij mensen die al interesse hebben getoond. Lees meer over effectieve remarketing.
Overweeg ook: Het inzetten van een online marketingbureau om je strategie te versterken.
5. Hoe Gaat Het Ermee?
Je weet nu wat je te bieden hebt als bedrijf, hoe je wilt groeien en wat je uiteindelijke doel is. Je kent je klanten en weet hoe je ze moet bereiken. Je hebt campagnes lopen op relevante online marketingkanalen. Maar nu is het belangrijk om te checken of je online marketingstrategie ook echt werkt. Maak alles wat je doet meetbaar! Zoals in het SMART-principe: meten is weten.
Monitoring en Bijsturing
Tools zoals Google Analytics helpen je om het effect van je online marketingactiviteiten te zien. Zo houd je een vinger aan de pols. Heeft een bepaalde campagne niet het gewenste effect? Ga er dan niet te lang mee door. Verspil geen geld, tijd en energie aan campagnes die niet voldoende opleveren.
Handig om te lezen: Conversie optimaliseren: wat is conversie en hoe doe je dat? voor tips om je resultaten te verbeteren.
Aan de Slag met Je Online Marketingstrategie
Wil je een effectieve online marketingstrategie uitdenken en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? We staan voor je klaar! Neem contact met ons op en ontdek hoe PurpleBird jouw bedrijf vleugels geeft.
Benieuwd naar meer? Lees onze blog over online marketingstrategieën voor extra tips en inspiratie.
Bij PurpleBird tjielpen we met plezier aan jouw succes. Samen zorgen we ervoor dat je online marketingstrategie niet alleen staat als een huis, maar ook écht werkt.