Hoe meet je je domeinautoriteit?
Je domeinautoriteit wordt uitgedrukt in een cijfer tussen de 0 en de 100. Hoe dichter je bij de honderd zit, hoe beter het gaat met je autoriteit. Maar hoe moeilijker het ook wordt om nog te stijgen. Hoe hoger je komt, hoe beter je site al is, hoe minder snel je nog vooruitgaat.
Je kunt jouw ‘cijfer’ zelf online bekijken. Er zijn vele (gratis) tools beschikbaar waarmee je kunt checken hoe het zit met de populariteit van jouw website. Daarvoor hoef je alleen ‘domein autoriteit checken’ in te tikken op Google. Vaak moet je bij een van de vele hits alleen even een account aanmaken, maar dat is zelfs niet bij alle tools nodig. Je autoriteit wordt door deze tools afgezet tegen die van vergelijkbare websites/concurrenten. Jouw ‘cijfer’ zegt dus nog niet eens zoveel over jouw website zelf. Het is een relatief cijfer dat alleen maar zegt hoe goed je het doet vergeleken met je directe concurrenten. Als je een autoriteit hebt van 20, lijkt dat misschien laag. Maar als je concurrenten rond de 15 zitten, dan zal jij toch hoog in de zoekmachineresultaten komen.
Opmerking: wil je liever je SEO uitbesteden? Volg dan de volgende link: https://purplebird.nl/seo-uitbesteden/
Pagina-autoriteit
De autoriteit van je gehele website is belangrijk voor je ranking bij Google en andere zoekmachines. Maar ook elke afzonderlijke pagina van je website heeft een eigen ‘autoriteit’. Soms ligt die hoger dan je domeinautoriteit, soms lager. Met de genoemde tools kun je ook zien wat je pagina-autoriteit is. Per pagina kun je bekijken hoe ‘goed’ deze scoort en wat je kunt doen om de score te verbeteren. Het regelmatig updaten van de informatie op je pagina’s is alvast een goed begin!
Naast je autoriteitsscore kun je met deze tools zien hoeveel andere websites naar jouw website linken. En naar welke specifieke pagina’s. Een belangrijke voorwaarde voor je domeinautoriteit. Maar daarover later in dit artikel meer.
Ook leuk en nuttig om te doen: sites van concurrenten checken! Dan weet je meteen waar je het tegen op moet nemen.
Hoe kan ik mijn domeinautoriteit vergroten?
Nu je weet wat er wordt bedoeld met je domeinautoriteit, is het zaak om die van jou op te krikken. Eigenlijk is het een cijfer dat je krijgt voor je SEO; je Search Engine Optimization, oftewel je zoekmachineoptimalisatie. Om door zoekmachines ‘aardig’ gevonden te worden, en dus lekker hoog te ranken, is een aantal dingen van belang. Je website moet bijvoorbeeld niet te traag zijn. Zware afbeeldingen die eindeloos nodig hebben om te laden, die kun je dus beter meteen schrappen.
Snelheid is dus belangrijk, maar ook gebruiksvriendelijkheid! De structuur van je website moet helder en overzichtelijk zijn. Je moet snel kunnen vinden wat je zoekt, en je content moet relevant zijn. Die content moet je ook nog eens regelmatig aanvullen, en moet liefst ook uniek zijn.
Naast al deze zaken, kun je ook niet zonder een goede mobiele website. Je website moet dus responsive zijn voor mobiele apparaten (tablets en telefoons). Jouw waardevolle content moet namelijk ook op een klein mobiel schermpje goed leesbaar zijn. En op je website moet je makkelijk kunnen blijven navigeren.
Je linkprofiel helpt je domeinautoriteit vergroten!
Maar misschien nog wel het belangrijkste punt waar jouw domeinautoriteit op wordt beoordeeld, zijn je backlinks. Dat zijn links op andere websites die naar jouw site linken. Dus; er moet gewerkt worden aan jouw linkprofiel! Je linkprofiel is kort gezegd een overzicht van alle ‘backlinks’; de links naar jouw website toe op andere websites/domeinen. Vergeet daarbij trouwens niet dat er ook gekeken wordt naar je interne links. Dus de links binnen jouw eigen site die verwijzen naar andere pagina’s binnen jouw site. Link vanuit een artikel bijvoorbeeld door naar een ander artikel op je eigen website, of naar je webshop. Overdrijf het niet, maar vergeet het ook niet!
Interne links, die regel je zelf. Maar hoe krijg je externe links? Nu kun je denken: ik stuur iedereen die ik ken een mailtje en vraag of ze mijn website op hun site willen noemen. En dat is natuurlijk een aardig begin. Maar niet alleen het aantal links is belangrijk, elke link heeft zelf ook weer een ‘waarde’. Is de site waar jouw link opstaat zelf wel betrouwbaar/populair/relevant voor jouw branche? Verder heeft het ook weinig waarde als je op een bevriende website tachtig keer genoemd wordt. Diversiteit is belangrijk. En kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Spamlinks: méér is niet altijd beter
Als jij in een week tijd honderd nieuwe backlinks bij elkaar versiert, wordt dat niet gezien als iets positiefs. Er bestaat namelijk zoiets als ‘spamlinks’. Net als spam in je mailbox, maar dan in de vorm van links naar jouw website. Soms gebeurt dat willekeurig, soms bewust met een onbedoeld negatief effect. Maar spamlinks kunnen ook door concurrenten worden ingezet om jouw website naar beneden te halen. Want als er ineens honderden (niet relevante) sites naar jouw website linken, merken zoekmachines dat op. En die houden daar niet van. Dat soort massale backlinks doen dus niets voor je domeinautoriteit. Nou ja, ze beïnvloeden het eerder negatief. Zelf niet doen dus, en hou ook in de gaten of je geen slachtoffer bent van spamlinks.
Ga voor kwalitatieve, betrouwbare backlinks. Liever een rustige, gestage, natuurlijke, betekenisvolle opbouw van backlinks, dan een korte, inhoudsloze explosie. En je backlinks moeten liefst ook nog verwijzen naar verschillende pagina’s op je website, niet allemaal naar een en dezelfde…
Hoe krijg je relevante backlinks?
Een natuurlijk opbouw van relevante backlinks, hoe pak je dat nou aan? Bedenk in elk geval dat je domeinautoriteit opbouwen een langzaam proces is dat je niet moet haasten. Het kan best een paar jaar duren voor je echt een sterke domeinautoriteit hebt opgebouwd. Hoe langer een site bestaat, hoe betrouwbaarder hij vanzelf wordt voor Google en consorten. Je linkprofiel uitbreiden gaat dus ook nooit zo snel als je zou willen. Maar wie geduld heeft, wordt beloond.
Als je website sterk is en vol staat met fantastische onmisbare content, dan gaan relevante andere sites vanzelf op een gegeven moment naar jou linken. Maar je kunt andere sites natuurlijk ook een handje helpen. Mail ze, stuur ‘persberichten’ rond over jouw website en vraag of de andere sites naar jou willen linken. En natuurlijk link je ook desgewenst ‘terug’; voor wat hoort wat. Doe dit wel verspreid. Schrijf niet honderd websites aan in één week (vermijd spamlinks), en laat het dan weer een jaar versloffen. Gespreid en rustig is het beste.
En altijd een goed idee: schrijf een goed artikel over een onderwerp in jouw branche. Dat zet je op je eigen site, maar vaak willen andere sites ook gratis content. Je kunt een goede blog of vlog vaak dus ook op andere sites laten zetten. Waarbij dan weer gelinkt wordt naar de bron: jouw website. Op deze manier zorg je er op een natuurlijke manier voor dat jouw inhoud, de waardering krijgt die het verdient.
Je domeinautoriteit vergroten en het uitbreiden van je linkprofiel is een continu proces. Wij kunnen ons voorstellen dat jij je het liefst wil focussen op je bedrijf zelf. En dat je minder bezig wil zijn met je website, je vindbaarheid online en wat daar allemaal bij komt kijken. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vergroten van jouw domeinautoriteit? Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat redefined. voor jou kan betekenen.