1 augustus 2022
Marketing

Hoe wordt mijn WordPress website beter gevonden in Google

Deze blogpost biedt een uitgebreide gids voor het verbeteren van de SEO van jouw WordPress-website. Het behandelt onderwerpen zoals het begrijpen van Google, website structuur, mobielvriendelijkheid, het gebruik van SEO-tools, website snelheid, content schrijven, keyword research, en biedt een handige SEO checklist. Online marketing uitbesteden is ook een optie voor degenen die dit proces willen vereenvoudigen.

Toby van Vuuren

Eigenaar & Marketing
Meld je aan voor gratis PurpleBird evenementen

Jaarlijks organiseren wij meerdere meet-ups waar wij kennis delen over WordPress, LearnDash, SEO en nog veel meer. Schrijf je in via onderstaand formulier en mis geen enkele meetup 🐣

  1. Introductie
  2. Hoe laat Google jouw website bovenaan komen in Google
  3. Wat is de beste structuur voor je website
  4. Hoe maak jij je website mobielvriendelijk
  5. Welke Tools kan ik gebruiken om mijn SEO te verbeteren
  6. Website snelheid verbeteren voor mijn WordPress website
  7. Hoe schrijf je goede content dat goed scoort in Google
  8. Hoe doe ik Keyword research
  9. SEO voor kleine websites en lokale bedrijven
  10. SEO checklist

In de blogpost lees je alle informatie die je nodig hebt om te starten met de SEO voor jouw WordPress website. Hier geven wij dus weg hoe jouw WordPress website beter wordt gevonden in Google. We beginnen met een uitleg over Google zelf. Je moet eerst weten hoe Google denkt en wat Google wil. Daarna leggen we je uit wat een goede structuur is voor je website want voordat jij begint aan SEO moet eerst de basis goed zijn.

Opmerking: wil je liever je SEO uitbesteden? Volg dan de volgende link: https://purplebird.nl/seo-uitbesteden/

Als dit is gedaan gaan we verder naar de verschillende tools die je kunt gebruiken en hoe je deze inzet. We geven tips weg hoe jij je content kunt schrijven en als laatst hebben wij een SEO checklist voor je gemaakt.

Als je vragen hebt kun je die kwijt onderin de blogpost. Wij zullen op iedere vraag een reactie geven!


Hoe laat jij jouw WordPress website bovenaan komen in Google


Na het zien van honderd video’s, het lezen van verschillende boeken over SEO en het volgen van meerder cursussen kan ik wel zeggen dat ik enig idee heb hoe SEO werkt. Maar belangrijker is dat je begrijpt hoe Google werkt. Want hoe laat Google jouw website bovenaan komen in de zoekresultaten? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: wees het meest relevante antwoord op de gezochte vraag.

Hoe gebruik je SEO om in Google te ranken

Zodra jij iets intypt in Google zoals: ‘’Restaurant Amsterdam” dan ziet Google dit als een keywoord waar hij antwoord op gaat geven. Je zult er waarschijnlijk niet echt bij stilstaan maar voordat jij je resultaten te zien krijgt gaat er eerst een heel algoritme aan vooraf. Dit gebeurd allemaal binnen een seconde.

De meest relevante zoekresultaten komen bovenaan. Je ziet nu verschillende restaurants in Amsterdam. Maar ook onderling wordt er geconcurreerd om bovenaan in Google te komen. Dus alleen de juiste keywoorden zijn niet genoeg om bovenaan te komen in de zoekresultaten.

Hoe denkt Google over pagina’s ranken

Alhoewel keywoorden nog steeds een belangrijke factor zijn om gevonden te worden moet je ook denken aan de waarde die je geeft als mensen op je pagina komen. Google meet dat door te kijken naar: bouncerate, dwell time, content, afbeeldingen, breadcrumbs en nog veel meer. Hier vind je meer over in de SEO checklist.

Wat is Google Rankbrain

Google heeft sinds 2015 Google rankbrain geïntroduceerd. Dit is een artificial intelligence dat ervoor zorgt dat de meest relevante pagina’s bovenaan komen. Je zou kunnen zeggen dat dit het nieuwe algorimte is van Google. Google rankbrain is zo ontworpen dat hij niet meer let op keywoord spamming maar op menselijke vragen en antwoorden.

Probeer dus niet je content vol te plakken met keywords want dat maakt je verhaal slecht leesbaar. Dat straft Google af door je lager te plaatsen in de zoekresultaten.

Hoe rank ik mijn website in Google

Hoe werkt het algoritme van Google

Google publiceert zijn algoritme niet. Maar er zijn een aantal onderdelen bekend die Google met elkaar afweegt om te bepalen welke pagina boven aankomt in Google.

Een van de belangrijkste onderdelen zijn nog steeds de Keywoorden. Dit is het eerste onderdeel waar naar gekeken wordt om überhaupt meegenomen te worden in de afweging. Vervolgens kijkt Google naar de hoeveelheid content dat je website bevat. Hieronder te verstaan het aantal woorden, afbeeldingen en relevante video’s. Het laatste onderdeel is het gedrag van de mensen op je website. Dus blijven ze lang op je pagina, klikken ze door naar volgende pagina’s en klikken ze niet meteen weg.


Wat is de beste structuur voor je website


Om jouw website goed te laten scoren in Google is het belangrijk dat de basis goed is. Je website moet snel zijn maar ook veilig. Je moet dit dus al meteen vanaf het begin goed oppakken. Kies daarom voor de juiste host.

Hoe kies je voor de juiste hosting

Waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste host voor jouw website is niet de prijs. Je kunt je website al hosten vanaf 2 euro per maand. Maar voor een goede host betaal je ongeveer 5 tot 7 euro per maand. Dit zijn geen bedragen om van te schrikken. Verder moet je kijken of het SSL certificaat is inbegrepen, de snelheid van de host en hoeveel procent van de tijd de host online is. Hiervoor wil je altijd boven 99,5% zitten.

Hoe krijg je een SSL certificaat voor je website

Het maken van een goede Sitemapping

Hier laten wij aan de hand van twee voorbeelden zien hoe je een goede sitemapping maakt. Maar eerst laten wij weten wat een sitemapping is. De sitemapping is de structuur van je website. Je begint met een homepagina. Daaronder komen pagina’s zoals diensten, blog en over ons. En onder die pagina’s hangen weer andere pagina’s.

Dit kun je gewoon op papier voor jezelf uittekenen. Hou de duidelijke structuur aan want Google indexeert graag websites met een goede structuur. In voorbeeld een zie je een structuur hoe het niet moet. De website is als het ware plat zonder diepgang. En waar diepgang zit is het ongestructureerd. Dit is voor de gebruiker van de website niet prettig en dat weet Google. Het tweede voorbeeld is wel gestructureerd. Dit is gebruiksvriendelijker en Google zal je hiervoor belonen door je hoger te plaatsen in de zoekresultaten.

Instellen van Breadcrumbs voor je website

Het instellen van Breadcrumbs is een klein onderdeel van je SEO strategie maar elke kleine beetjes helpen. Maar eerst: wat zijn breadcrumbs. Breadcrumbs zijn de sporen die je ziet op een website:

Home > blog > artikel. Hier komen kunnen ook weer keywoorden in terugkomen.


Maak je website mobielvriendelijk


Meer dan 70% van alle zoekopdrachten worden gedaan op Mobiel. Het is dus enorm belangrijk dat jouw website ook gebruiksvriendelijk is voor mobiel. Dit kun je doen door je website te bouwen in Elementor. Zet het beeld op mobiele versie en bewerk de website zodat hij ook goedwerkend en gebruiksvriendelijk voor mobiel is.

Snelheid, snelheid, snelheid

De snelheid van je website is belangrijk. Maar op mobiel hebben gebruikers nog minder geduld. Google is enorm streng als het gaat om snelheid. Al doe je alle andere onderdelen goed, als je website traag is zal je niet hoog scoren in de zoekresultaten.


Welke Tools kan ik gebruiken om mijn SEO te verbeteren 


Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om je SEO te verbeteren op je WordPress website. Hieronder hebben wij de beste voor je uitgelicht zodat jij direct de plugins kunt gebruiken.

Gebruik Yoast SEO! (gratis)

Yoast SEO is de beste plugin om te gebruiken om je SEO in te stellen. Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe ik zonder Yoast SEO mijn website leesbaar moet maken voor Google. In de onderstaande screenshot zie je hoe jij de velden moet invullen om gevonden te worden. Gebruik hier naast de keywords pakkende tekst om mensen naar je website te halen.

Sitemapping voor je website

Via Yoast SEO kun je ook je sitemapping downloaden. Dit is de structuur van je website die je eerder uitgetekend hebt. Deze kun je met een klik downloaden en uploaden in Google Search Console (hierover straks meer).

Gebruik Google Search Console (gratis)

Google Search Console geeft jou inzicht hoe jouw website presteert in Google. Hij laat zien hoe vaak jij in zoekopdrachten vertoond wordt en welke zoekwoorden hiervoor gebruikt worden.  

Hoe maak ik interne links voor mijn WordPress website (gratis)

Google houdt ervan als een website interne links gebruikt. Dit was je misschien al opgevallen aan de links op deze pagina. Dit komt omdat elke link jou voorziet van extra informatie. Heb je bijvoorbeeld een onderdeel niet begrepen of wil je daar meer informatie over dan kun je op de link klikken.

Wij gebruiken hiervoor Internal links manager. Dit is een gratis plugin waarbij jij links kan koppelen aan bepaalde woorden. Als je nieuwe content publiceert op je website komen de links automatisch op de overeenkomende woorden te staan.

Starten met Semrush (betaald)

Als je al wat verder bent met je content of je wilt gelijk professioneel starten dan kun je gebruik maken van Semrush. Dit is een platform die jou voorziet van alle keywords, pagina’s, scores en veel meer.

Starten met Becontentking (betaald)

SEO is contentmarketing. Je biedt waarde door iets weg te geven in de vorm van tekst, afbeeldingen, video’s of een combinatie ervan. Het platform: Becontentking kan jouw website scannen en jou vertellen welke content jij kan aanvullen of verbeteren.


Website snelheid verbeteren voor mijn wordpress website


Al eerder hebben we het gehad over de snelheid van je website. Dit is enorm belangrijk voor je SEO strategie. Zo kunnen grote afbeeldingen, warrige code of video’s je website vertragen. Maar gelukkig zijn er verschillende tools om je website te analyseren en te verbeteren.

Afbeeldingen verkleinen met Smush (gratis)

Alle afbeeldingen op je website wil je natuurlijk niet een voor een van je website halen, bewerken en weer opnieuw uploaden. Je kunt beter de plugin Smush downloaden. Smush gaat alle afbeeldingen af binnen je WordPress website en verkleint ze tot de juiste formaat. En het beste is, de kwaliteit van de afbeeldingen gaat niet omlaag. Maar je website wordt wel twee keer zo snel!

Hoe-verbeter-ik-mijn-website-snelheid

Met Google Analytics kun jij je performance van je website meten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt gemeten met Google Analytics. Deze tool kun je gemakkelijk koppelen aan je website en direct je pagina’s meten.

Gebruik Pingdom om je websiteperformance te meten (betaald)

Met Pingdom kun jij ook je websiteperformance meten. Je kunt je website laten scannen en Pingdom geeft dan aan waar aanpassingen nodig zijn en hoe je dit kunt verbeteren.


Hoe schrijf je content dat goed scoort in Google


Er zijn wat regels verbonden aan de content die je schrijft. Zo is het geen goede optie meer om keywords te spammen. Je kunt beter echte waarde geven aan je bezoeker. Hieronder lees je een paar tips die je kunnen helpen bij het schrijven van goede content.

Wat zijn de richtlijnen voor het schrijven van goede content

Voorheen was de richtlijn 300 woorden of meer. Nog steeds geeft Yoast SEO groen licht als je meer dan 300 woorden hebt. Echter hebben verschillende studies uitgewezen dat de nieuwe richtlijn 2450 woorden of meer moet zijn.

Nu denk je misschien dat 2450 woorden bijna onhaalbaar is maar met een aantal vaste stappen bereik je dat aantal vrij gemakkelijk:

  • Schrijf het onderwerp op
  • Maak sub onderwerpen
  • Doe extra onderzoek
  • Zoek naar bijpassende keywoorden
  • Zoek extra informatie
  • Bedenk verschillende vragen voor het onderwerp
  • Zoek bijpassende media

Voeg afbeeldingen en video’s toe en plaats hierin ook je keywoorden. In de checklist zie je waar jij al je keywoorden kwijt kunt. Zorg er daarnaast ook voor dat jij een deeloptie hebt en dat mensen kunnen reageren onder jouw content.

Inspireer mensen en zorg ervoor dat je waardevol bent 

Als jouw content waardevol is wordt het ook eerder gelezen door je bezoekers. Google beoordeeld nu je website op de kwaliteit van je content en niet meer op de kwantiteit. Maar hoeveel waarde moet je eigenlijk weggeven om waardevol te zijn?

Een vuistregel voor ons is dat het net pijn moet doen om het allemaal weg te geven. Dan weet je zeker dat je goed zit.


Hoe doe ik Keyword research


In ons artikel naar keyword research vind je een uitgebreide beschrijving hoe jij je keywords kunt vinden. Hier geven wij een korte beschrijving met een aantal tips die je kunt gebruiken om aan keywoorden te komen.

Gebruik verschillende search engines voor zoekwoorden

Bij een search engine denk je natuurlijk meteen aan Google. Als je in de zoekbalk van Google iets intypt krijg je meteen suggesties waar mensen het meest naar zoeken. Hier kun je dus behoorlijk wat inspiratie vandaan halen.

Hoe gebruik ik google voor keyword research

Je kunt ook searchengines gebruiken zoals de zoekbalk van Bol.com en Coolblue. Zij vullen ook automatisch je zoekopdracht aan. Dit is vooral handig voor webshops.


SEO voor kleine websites en lokale bedrijven


We hebben al een aantal keer het voorbeeld gebruikt van het restaurant in Amsterdam. Maar laten we zeggen dat je een fietsenwinkel hebt in Oudhoorn. Dan is het zoekwoord wat je wil gebruiken: Fietsenwinkel Oudhoorn. Dit is heel gemakkelijk om meteen goed te scoren omdat er weinig competitie is waardoor je meteen bovenaan staat in Google. Ook al ben je hier nog niet erg specifiek.

Je moet je zoekwoorden slimmer gebruiken als we weer teruggaan naar het restaurant van Amsterdam. Mensen zoeken vaak specifieker dan alleen restaurant. Je kunt je focussen op longtail keywoorden waar ook restaurant Amsterdam in te vinden is. Een aantal voorbeelden zijn:

“Restaurant Amsterdam”, “Sushi Restaurant Amsterdam”, “Beste Sushi Restaurant Amsterdam”, “Beste sushi Restaurant Amsterdam Oost”.

Hoe specifieker je bent hoe beter jij scoort. De zoekopdrachten zullen wel minder zijn maar wanneer mensen hiernaar zoeken heb je wel meer kans dat ze bij jou boeken.

Local business instellen in Google

In Google.com/localbusiness kun jij je lokale bedrijf instellen. Jij stelt dan bijvoorbeeld fietsenwinkel Oudhoorn in als jouw lokale bedrijf. Als iemand dit dus intikt zie jij jouw bedrijf rechts bovenaan in Google verschijnen. Let op! Wees ook hier specifiek. Want hoe meer concurrentie hoe moeilijker het is om ook in localbusiness te scoren.


SEO checklist


  • Begin je artikel met een koptekst (h1)
  • Gebruik je zoekwoord minstens eenmaal in je eerste alinea
  • Gebruik je zoekwoord op meerdere plekken in je content
  • Maak het zoekwoord een keer dikgedrukt in je eerste alinea
  • Verwerk het zoekwoord in je afbeeldingen
  • Maak gebruik van tussenkoppen (h2 en h3)
  • Vul je content aan met video’s
  • Maak gebruik van een broodkruimelspoor
  • Gebruik een zoekmachinevriendelijke URL
  • Geef een relevante titel met Yoast SEO
  • Geef een relevante meta description met Yoast SEO

Geschreven door:

Toby van Vuuren

Een Membership-Website Bouwen met WordPress en LearnDash
Waarom kiezen voor WordPress en LearnDash? WordPress is het meest gebruikte...
Laat je website voor jouw werken
Van gedoe naar gestroomlijnde website Veel ondernemers beginnen vol goede moed,...
10 Tips om je WordPress Website Sneller te Maken
Wanneer je een website laat onderhouden, is een van de belangrijkste...
Meld je aan voor gratis PurpleBird evenementen

Jaarlijks organiseren wij meerdere meet-ups waar wij kennis delen over WordPress, LearnDash, SEO en nog veel meer. Schrijf je in via onderstaand formulier en mis geen enkele meetup 🐣