Als eerst moet jij jezelf en de markt goed kennen. Ben je net begonnen, dan is dit misschien nog een flinke uitzoekklus, ben je al langer bezig dan heb je hier waarschijnlijk al meer inzicht in. Want wat jij aanbiedt, bestaat dat al? Of ben je juist helemaal uniek? Stel je hebt veel concurrentie, dan kun jij je afvragen; “wat onderscheidt mij van de rest?” Wanneer je helemaal uniek bent, dan kun jij je afvragen: “Hoe graag willen mensen aanhaken?”
Wanneer je de bovenstaande vragen niet juist kunt beantwoorden dan kun je ook niet effectief te werk gaan. En dat is juist enorm belangrijk. In het volgende hoofdstuk gaan we in op verschillende stages van de leden. Daarna gaan we over op de effectieve strategieën en tips die je kunt gebruiken.
Is het laten groeien van een online community nog een stap te ver en wil je eerst weten hoe je een community moet bouwen? Lees dan onze blog “hoe bouw je een online community”
Soorten (potentiële) leden van een startende online community
Misschien ken je het diffusion of innovation model wel. Dit model is in het leven geroepen om de verschillende stages van een nieuw technologisch product in kaart te brengen. Hieronder staan de verschillende stages uitgelegd.
Innovators: de innovators zijn mensen die altijd op zoek zijn naar de nieuwste snufjes en zijn er als de kippen bij wanneer er iets nieuws gelanceerd wordt. Voor technologiebedrijven zijn dit de eerste klanten. Dit is geen grote groep, vaak 2.5% van de markt. Maar dit is wel een super belangrijke groep omdat je hier start met verkopen.
Early adaptors: wanneer je aan de innovators verkocht hebt beginnen de early adaptors. Deze groep is wat groter, gemiddeld zo’n 13.5%. Dit is de groep die graag wil uitproberen maar ze hoeven niet de eerste te zijn.
Early majority: na de early adaptors komt de early majority. De naam zegt het al; de vroege meerderheid. Hier kan het verkopen echt beginnen. Deze groep bestaat uit ongeveer 34% van de markt.
Late majority: vervolgens komt de late majority. Deze groep is even groot maar wacht toch iets langer af. De late majority bestaat ook uit ongeveer 34%. Nadat deze groep binnen is, heb je bijna de gehele markt. Let op; de markt is dan bijna verzadigd en zul je op zoek moeten naar nieuwe innovaties.
Laggards: Na de gehele majority komen de laggards. Dit maakt ongeveer 16% uit van de markt. Na de laggards is de markt verzadigd.
Misschien zie je het al want deze fases hebben enorm veel overeenkomsten met de fases van een community. De eerste leden (innovators) zijn moeilijk te werven maar dit zijn wel de mensen die openstaan voor iets nieuws. Hier zul je mee moeten beginnen want dit zijn de eerste leden van je community. De early adopters zullen pas aanhaken als je iets van een community hebt. Wanneer je dit hebt opgebouwd kun je de leden pas echt binnen gaan harken. Want nu komt de grote menigte, de early majority en de late majority. Wanneer je in dit stadium bent komen er andere uitdagingen zoals het managen van een goede community.
Met dit in het achterhoofd kunnen we starten met onze 6 strategieën om je online community te laten groeien.
6 effectieve strategieën om jouw online community te laten groeien
Deze lijst met 6 strategieën voor de groei van jouw community is op volgorde geplaatst van makkelijk uit te voeren naar moeilijk (natuurlijk afhankelijk van jouw situatie of netwerk). Laten we starten.
Community groeistrategie 1 – Verkoop aan je huidige community
Nu denk je misschien van: “ik wil mijn community laten groeien, hoe moet ik dan aan mijn huidige community verkopen?” Maar je zult waarschijnlijk meer volgers hebben dan binnen alleen jouw community omgeving. Bijvoorbeeld je Facebook volgers, TikTok volgers, misschien heb je een Pinterest account of een YouTube kanaal. Daarnaast, wat helemaal effectief zou zijn, is het gebruiken van je eigen mailinglijst; mocht je die door de jaren opgebouwd hebben.
Er zijn dus genoeg verschillende kanalen waar je leden vandaan kunt halen. De sleutel hier is om consistent te zijn. Regelmatig posten en jouw unieke verhaal delen. Al snel zul je merken dat hier steeds meer mensen op aanhaken.
Community groeistrategie 2 – Werf klanten door gebruik te maken van de zoekmachine (SEO)
Een belangrijk kanaal om nieuwe leden te werven is de zoekmachine. Wanneer mensen vragen, opmerkingen of ideeën hebben zullen ze dit gaan opzoeken. Vaak wordt hier dan Google of Bing voor gebruikt. Wanneer jij de juiste uitkomst biedt aan de bezoeker dan is de kans aanwezig dat de bezoeker zich aansluit bij jou als organisatie. Ben je benieuwd wat SEO voor jou kan doen of ben je helemaal nieuw met zoekmachine marketing? Lees dan onze 8 tips voor betere zoekmachine marketing.
Community groeistrategie 3 – Start met adverteren op sociale media
In groeistrategie 1 hebben we het gehad over het verkopen aan je bestaande netwerk. Nu willen we een stap verder gaan en adverteren op de sociale kanalen. Je zet dus sociale media in om meer klanten te werven. Het is hier belangrijk dat jij je unieke bericht of visie deelt waar mensen graag op aanhaken. De concentratieboog online is kort, dus je zult snel to the point moeten komen. Hier zijn verschillende strategieën voor. Wil je hier meer over weten dan kun je onze blog lezen waar we vertellen over de 6 onderdelen van een succesvolle social media strategie.
Community groeistrategie 4 – Maak gebruik van andermans mailinglijsten
Wat heel goed werkt voor het werven van nieuwe leden is door gebruik te maken van andermans bereik. In dit geval van andermans mailinglijsten. Hiervoor is wel een beetje netwerken vereist. Je zult ondernemers moeten contacten en vragen of jij jouw idee mag promoten via zijn mailinglijst. Vaak kan dit tegen een vergoeding. Maar wanneer je dit effectief inzet, haal je hier ook veel nieuwe leden uit. Het is ook handig om hier van tevoren een kosten- en batenanalyse voor te maken.
Community groeistrategie 5 – Maak gebruik van andermans websites
Deze strategie lijkt behoorlijk op de vorige strategie, alleen dan deel jij jouw idee via andermans website. Dit moet natuurlijk wel een website zijn waar gelijke ideeën worden gedeeld als in jouw community, en, niet geheel onbelangrijk, de website moet veel verkeer hebben. Vaak tegen een vergoeding kun je adverteren op de website van iemand anders. Wederom zijn hier netwerkskills voor nodig. Wil je dit liever uitbesteden dan kun je een PR consultant inhuren. Iemand die wij hiervoor inzetten is Dennis Stevens van Innovation Station.
Community groeistrategie 6 – Maak gebruik van andermans community
Een wat geavanceerdere strategie wat je kunt gebruiken is het inzetten van andermans community. Je wilt dus mensen die bij community één lid zijn ook lid worden bij community twee. Dit kan super effectief zijn maar ook schadelijk. Je moet dus heel goed weten wat je doet en dit goed onderzoeken voordat je start.
Community groei uitbesteden?
Het laten groeien van jouw community valt onder de categorie online marketing. Wil je dit uitbesteden dan hebben wij hier een handige lijst met 8 tips bij het kiezen van een marketingbureau. Wil je dat wij jou verder helpen dan kun je contact met ons opnemen.
Naast strategieën hebben wij ook een aantal handige tips om jouw community gratis te laten groeien. Hier gaan we nu op verder.
Online community laten groeien: 4 tips om dit gratis te doen
Als je een bestaande of beginnende community hebt, dan zijn er ook manieren om je community gratis te laten groeien. Voor deze stap is het ook belangrijk om te weten wie je ambassadeurs zijn. Wanneer je dit helder hebt, kunnen we starten!
Tip 1: zet je ambassadeurs in
Jouw ambassadeurs willen niets anders dan jou zien groeien. Ze staan 100% achter je product of dienst en hebben er zelf ook baat bij wanneer jij nog succesvoller wordt. Je kunt deze groep extra belonen of extra in het zonnetje zetten wanneer ze jou goed helpen. Hierdoor haal je als het ware (afhankelijk van de beloning) gratis nieuwe leden binnen.
Tip 2: activeer mond tot mond reclame
Dit lijkt makkelijk maar dit kan toch tricky zijn. Want als dit verkeerd uitpakt, heb je veel negatieve reclame. Maar je kunt goede ideeën delen of leuke acties waar meerdere mensen op aanhaken. Zo komen onbekenden weer in contact met jouw community wat op de lange termijn weer nieuwe leden kan opleveren.
Tip 3: consistent content delen in je eigen netwerk
Dit stukje content marketing sluit eigenlijk direct aan op de eerste strategie die we behandeld hebben. Maar het werkt wel, en het is gratis. Post regelmatig, deel regelmatig je ideeën en reageer onder andermans posts of in bijvoorbeeld Facebookgroepen. Zo kom en blijf je in de aandacht waardoor nieuwe leden zullen aanhaken.
Tip 4: maak gebruik van een share pagina
Deze tip kun je gebruiken als verlengde van tip 1. Je maakt een pagina aan die je gemakkelijk kunt delen met interessante informatie over jouw community. Jouw ambassadeurs hebben dus een gemakkelijke pagina om te delen, wat ook zal stimuleren om extra te delen.
4 Pro tips om je online community te laten groeien
Heb je alle tips en strategieën al onder controle? Dan kunnen we verder met een aantal tips voor de gevorderden. Wel moet ik melden dat strategie 6, het delen van communities, ook zeker onder de gevorderden valt.
Pro tip 1: de kracht van leiderschap en de magie van gelijkgestemden
Wat een community eigenlijk is, is een groep mensen die het met elkaar eens is over iets. Zij zijn gelijkgestemd en hebben dezelfde ideeën of interesses. Deze gelijkgestemdheid wordt gefaciliteerd door jou als beheerder. Als het ware ben jij de leider. Krachtig leiderschap is dus extreem belangrijk want jouw community gaat jou hierin volgen. Hoe beter het leiderschap, hoe hechter de community en hoe meer ambassadeurs jij zult overhouden.
Pro tip 2: verkoop geen kennis maar zekerheid
Je moet geen kennis verkopen. Het hele internet staat vol met kennis dus daar heeft niemand meer wat aan. Wat je moet doen is zekerheid verkopen. Je wilt liever een topper in je vak worden dan leren over je vak. Terwijl je wel moet leren om een topper te worden. Gek. Maar zo werkt het wel. Geef dus een uitkomst in plaats van kennis. Wanneer mensen lid worden moet je natuurlijk wel de kennis geven om tot de uitkomst te komen. Dit heeft ook alles te maken met tip 1 “sterk leiderschap”.
Pro tip 3: bouw een digitale huiskamer
Mensen kopen en handelen met emotie en een heel klein beetje met logica. Jouw omgeving voor jouw community kan nog zo goed zijn, als het gevoel er niet is zal het niet aantrekkelijk zijn. Maak dus van jouw omgeving een digitale huiskamer. Een plek waar jouw community graag komt en wat ze ook graag delen met anderen.
Pro tip 4: start met influencer marketing
Mensen die een grote community hebben zijn natuurlijk influencers. Als jij deze influencers jou kan laten promoten zul je heel snel nieuwe leden krijgen. Het nadeel; dit ligt weer in een lijn met strategie 6 “het delen van communities”. Iets wat zeer complex is en niet graag gedaan wordt. Daarnaast zijn influencers niet goedkoop en zul je dus eerst een goede analyse moeten doen voordat je hiermee start.
Dit waren dan mijn tips, ideeën en strategieën om jouw community te laten groeien. Heb jij vragen over jouw community? Neem dan contact met ons op of bel direct naar 030 22 71 568.