Om over te gaan tot het optimaliseren van conversie op je website, is het dus belangrijk om eerst in kaart te hebben hoeveel bezoekers van jouw website daadwerkelijk tot aankopen overgaan. Maar nog belangrijker is te weten waaróm sommige bezoekers overgaan tot een transactie. Om dit te bepalen, kan met behulp van webstatistieken en cookies worden bekeken op welke manier een bezoeker die tot een aankoop overging. Hoe die specifieke bezoeker op jouw website terechtkwam en welke acties hij ondernam op jouw website. Dit heet conversie-attributie.
De customer journey
Je wijst als het ware de conversie toe aan een “bron”. Een bron is dan bijvoorbeeld een zoekwoord dat is gebruikt om op je website te komen. Het kan ook een online-advertentie of een hyperlink op een andere website zijn. Soms heeft de aankoop pas plaatsgevonden na meerdere bezoeken van de klant aan jouw website, via verschillende bronnen. Er zijn diverse modellen om de waarde van die verschillende bronnen in zo’n geval te bepalen. Alles met als doel om jou inzicht te geven in de beweegredenen van jouw klanten. En het laat de weg (de customer journey) zien die zij hebben afgelegd om tot aankoop over te gaan.
Harde of zachte conversie?
Conversie betekent niet per definitie dat je omzet meteen omhoog gaat. Conversie kan namelijk ook betekenen dat een websitebezoeker zich abonneert op je nieuwsbrief of een folder aanvraagt. In potentie is dat een nieuwe klant (ook wel een “lead” genoemd), maar voor je portemonnee maakt zo’n conversie nog geen verschil. Deze vorm van conversie wordt daarom ook wel zachte conversie genoemd. Het tegenovergestelde hiervan is harde conversie, hiermee wordt een daadwerkelijke aankoop bedoeld. Een harde conversie is dus geen lead meer, maar een “klant” die direct geld in het laadje brengt.
Click-to-conversion-time
Een ander belangrijk aspect van het in kaart brengen van jouw conversie, is de click-to-conversion-time. Kort gezegd is dat de tijd die er zit tussen het moment dat jouw bezoeker voor het eerst op jouw site terechtkomt en overgaat tot een transactie. Soms is die heel kort, vooral bij kleine uitgaven. Maar vaker, vooral bij een wat grotere investering, kan daar best wat tijd tussen zitten, soms zelfs dagen.
Ook zijn er soms verschillende “sessies” (websitebezoeken) nodig voor een klant om tot een aankoop over te gaan. Als iemand tijdens één websitebezoek een aantal keer dezelfde pagina bezoekt, geldt dat als één sessie. Komt hij echter de volgende drie dagen terug en bezoekt hij die pagina steeds weer, dan geldt dat als meerdere sessies. Toch moet je hierbij wel aantekenen dat die verschillende sessies nog steeds van één bezoeker komen.
Acties en reacties
Om de click-to-conversion-time wat te bekorten, zijn er verschillende mogelijkheden. Die mogelijkheden kun je onderverdelen in acties en reacties. Een actie is bijvoorbeeld een duidelijke bestelknop en navigatie op je webpagina, waardoor je bezoeker zonder veel moeite kan vinden wat hij zoekt en de bestelling kan plaatsen. Een reactie is bijvoorbeeld het aanbieden van korting, of een herinneringsmailtje sturen en assistentie aanbieden, als de potentiële klant het bestelproces niet heeft afgerond; bijvoorbeeld dingen in zijn winkelmandje heeft staan, maar nog niet heeft besteld. Dit soort acties en reacties kunnen je click-to-conversion-time verkorten en je conversie verhogen.
Frictie in de customer journey
De customer journey is de weg die jouw klant aflegt om tot een aankoop over te gaan, de route die hij aflegt, bijvoorbeeld te meten aan het aantal kliks en de bron die is gebruikt om op jouw website terecht te komen. Als een websitebezoeker niet tot een aankoop overgaat (of als je merkt dat dat vaak voorkomt), kan het zijn dat er ergens een soort blokkade is. Dat noemen we “frictie”. Iets dat de weg naar een aankoop blokkeert of een negatieve invloed heeft op jouw conversie. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je pagina langzaam laadt, dat je contactknop moeilijk vindbaar is of dat iets simpelweg niet werkt. Het is van het grootste belang om al deze hindernissen uit de weg te ruimen, om de customer journey voor jouw websitebezoekers zo makkelijk en plezierig mogelijk te maken, waardoor je conversie kan stijgen.
Conversie optimaliseren
Nu je alle ins en outs van jouw conversie in kaart hebt, kun je je conversie optimaliseren. Dat betekent dat je je website zo aanpast en verbetert dat je bezoekers niet alleen maar bezoekers blijven, maar klanten worden en tot een aankoop, bestelling of offerte-aanvraag overgaan. Google Analytics kan worden ingezet om je conversieratio te bepalen, maar ook de nauwkeurigheid daarvan te verbeteren. Het is namelijk van belang om je totale aantal websitebezoekers te filteren in echte potentiële klanten (jouw doelgroep) en andere bezoekers. Daarnaast is het belangrijk om te bekijken hoeveel unieke bezoekers je hebt en hoeveel mensen jouw site meerdere keren aanklikken.
Bij al deze stappen in het proces van het optimaliseren van conversie (ook wel CRO: conversion rate optimization genoemd) kan redefined. jou bijstaan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over jouw wensen.