Je zoekmachine marketing optimaliseren? Lees onze 8 tips!

13 februari 2023

|

7 min
8-tips-voor-zoekmachine-marketing

Voor veel ondernemers lijkt zoekmachine marketing ingewikkeld en tijdrovend. Daarom kiezen sommigen ervoor om het uit te besteden aan een zoekmachine marketing bureau. Maar met de juiste tips kun je zelf ook flinke stappen zetten. In dit artikel leggen we uit welke vormen van zoekmachine marketing er zijn en geven we je 8 praktische tips om je SEA-resultaten snel te verbeteren.

Waarom is Zoekmachine Marketing zo Belangrijk?

De meeste aankopen en oriëntaties gebeuren tegenwoordig online. Als ambitieus bedrijf wil je dus niet alleen een goede website hebben, maar vooral ook dat deze makkelijk gevonden wordt door je (potentiële) klanten. Google is veruit de belangrijkste zoekmachine, met meer dan 90% marktaandeel in Nederland. Richt je online marketinginspanningen dus vooral op Google.

Internetgebruikers willen snel en zonder gedoe vinden wat ze zoeken. Ze klikken meestal op een van de eerste resultaten die ze zien. Daarom is het essentieel om bovenaan de SERP te staan. Wist je dat minder dan 10% van de gebruikers verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten? Tijd om die toppositie te veroveren!

Welke Vormen van Zoekmachine Marketing Bestaan Er?

Er zijn twee hoofdvormen van zoekmachine marketing:

  1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Dit omvat alle activiteiten die je uitvoert om hoger te scoren in de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Denk aan het verbeteren van de techniek, content en het linkprofiel van je website. SEO is een langetermijnstrategie.
  2. Zoekmachine Adverteren (SEA): Hiermee adverteer je tegen betaling in de zoekresultaten van Google. Je staat direct bovenaan de SERP, maar betaalt per klik op je advertentie. SEA is ideaal voor snelle resultaten.

8 Handige Tips om je SEA-Resultaten Snel te Verbeteren

Wil je het maximale halen uit je SEA-inspanningen? Met deze tips vlieg je zo naar de top van de zoekresultaten!

  1. Doe Grondig Zoekwoordenonderzoek

    Gebruik tools zoals SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest om te ontdekken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf. Onderzoek ook op welke zoekwoorden je concurrenten zich richten. Zo vind je kansen waar je nog weinig concurrentie hebt.

  2. Kies de Juiste Zoekwoorden

    Richt je op zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar lage concurrentie. Long-tail zoekwoorden (specifiekere zoektermen) kunnen hier erg effectief zijn. Ze zijn vaak goedkoper en leveren gerichtere bezoekers op.

  3. Stel een Maximum Budget in

    Houd controle over je advertentiekosten door per zoekwoord een maximum budget in te stellen. Zeker in het begin is dit belangrijk om verrassingen te voorkomen.

  4. Optimaliseer je Advertentieteksten

    Schrijf aantrekkelijke en duidelijke advertentieteksten. Gebruik het zoekwoord in de titel en beschrijving. Voeg een sterke call-to-action toe en benadruk wat jou onderscheidt van de concurrentie.

  5. Maak Relevante Landingspagina’s

    Zorg dat de bezoeker na het klikken op je advertentie op een relevante landingspagina komt. Hier moet de informatie aansluiten op de advertentie en het zoekwoord. Maak het de bezoeker makkelijk om de gewenste actie uit te voeren, zoals een aankoop of het aanvragen van een offerte. Wil je hulp bij het creëren van effectieve landingspagina’s? Bekijk dan onze dienst voor een website laten maken.

  6. Meet en Analyseer je Resultaten

    Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Tag Manager om het gedrag van je bezoekers te volgen. Analyseer regelmatig je resultaten en stel je strategie bij waar nodig.

  7. Experimenteer met Display Advertising

    Overweeg om naast zoekadvertenties ook gebruik te maken van display advertising via het Google Display Netwerk. Maak aantrekkelijke banners en test verschillende ontwerpen om te zien wat het beste werkt.

  8. Richt je op de Juiste Doelgroep

    Adverteer je in de B2B-markt? Gebruik dan de specifieke instellingen in Google Ads om je advertenties te tonen aan bedrijven en beslissingsnemers in jouw sector.

Zelf Doen of Uitbesteden?

Zoekmachine marketing kan complex zijn en vergt tijd en expertise. Wil je zeker weten dat je het maximale rendement behaalt? Overweeg dan om je SEA uit te besteden aan een SEA bureau of een Google Ads bureau. Bij PurpleBird staan we klaar om je te helpen met zowel SEO als SEA. We geven je bedrijf de vleugels om hoger te vliegen dan je voor mogelijk hield.

Meer Weten over Zoekmachine Marketing?

Ben je benieuwd hoe je met SEO je organische vindbaarheid kunt verbeteren? Lees dan ons blog over hoe je je WordPress-website optimaliseert voor SEO. Wil je meer tips voor een succesvolle online marketingstrategie? Bekijk dan onze 8 tips bij het kiezen van een marketingbureau.


Klaar om uit te vliegen?

Wil je jouw zoekmachine marketing naar een hoger niveau tillen? Neem vandaag nog contact met ons op. Samen zorgen we dat je bovenaan de zoekresultaten verschijnt en je online zichtbaarheid vergroot.


Bij PurpleBird helpen we je graag met het realiseren van je online doelen. Of het nu gaat om een nieuwe website, SEO, SEA of het bouwen van een online community—wij geven je de vleugels om te groeien!

Geschreven door:

Toby

Marketing expert

SEO

Maak kennis met Toby van Vuuren ???? Als eigenaar, online marketeer en salesman is Toby op verschillende vlakken actief. ???? Het ondernemen is iets wat Toby al vanaf jongs af aan interessant vond. Van het handelen in suikerwafels op zijn 13de tot het importeren van bluetooth speakers uit Azië.. Niets was hem te gek! ???? Als salesman bij PurpleBird – webdesign, ontwikkeling & online marketing zal het eerste contact over jouw unieke website altijd met Toby zijn! Graag kennis met ons maken over de volgende onderwerpen? ✅ WordPress Websites ontwikkelen ✅ Zoekmachine marketing (SEO & SEA) ✅ Onderhouden & doorontwikkelen
Gratis weten hoe jouw huidge website kan verbeteren

Bekijk ook deze artikelen

7 mrt 2025
Wat zijn de verschillende soorten community kanalen complete uitleg 2023
Uncategorized
10 dec 2024
De ultieme gids voor social media advertenties in 2025
Creativiteit & Design
6 dec 2024
Meer klanten met call-to-actions die converteren
Creativiteit & Design